Oikein

Tee evästebannerit saataville – European Accessibility Act


Euroopan saavutettavuuslaki 2025 (EAA 2025) on tulossa toimeen. EU:n yritysten on varmistettava, että niiden verkkosivustot tai verkkokaupat on suunniteltu esteettömiksi täytäntöönpanon määräaikaan 27.6.2025 mennessä. Tämä vaikuttaa myös ensimmäiseen yhteyspisteeseen, evästebanneriin , jonka on oltava myös vammaisten käytettävissä. Mutta miten nämä esteettömyysstandardit eroavat GDPR:n jo asettamista evästebannerivaatimuksista? Pitääkö yritysten ryhtyä lisätoimenpiteisiin?

Tässä artikkelissa opastamme sinua kaikkiin tarvittaviin vaiheisiin tehdäksesi evästebannerisi EAA-yhteensopivan ja näytämme, kuinka voit varmistaa consentmanager CMP:n noudattamisen.

Mikä on European Accessibility Act 2025?

Eurooppalainen esteettömyyslaki, joka tunnetaan virallisesti nimellä direktiivi (EU) 2019/882 , on Euroopan unionin direktiivi, joka hyväksyttiin 27.6.2019 ja sen on määrä tulla voimaan 28.6.2025.

Heidän tavoitteenaan on luoda puitteet digitaaliselle esteettömyydelle, jotta verkkotilat, kuten nettisivut ja sovellukset, ovat helposti kaikkien saavutettavissa ja käytettävissä.

Eurooppalainen esteettömyyslaki keskittyy vammaisten keskeisiin tuotteisiin ja palveluihin ja varmistaa, että esteettömyysstandardit ovat yhdenmukaiset kaikissa EU-maissa.

Tässä ovat EAA :ssa korostetut rajoitusluokat:

  1. Näkövammat, mukaan lukien sokeus
  2. Kuulovammat, mukaan lukien kuurous
  3. Motoriset häiriöt
  4. Kognitiiviset häiriöt ja oppimishäiriöt
  5. Herkkyys valolle
  6. Useita vammoja

EAA on osa EU:n vammaisten oikeuksien strategiaa 2021-2030 tukevaa aloitetta.

Kenen on noudatettava EAA 2025:tä ja miten?

28.6.2025 alkaen eurooppalaisen esteettömyyslain kattamien tuotteiden ja palveluiden on täytettävä EAA vaatimukset .

Yritysten tulee tarkistaa maakohtaiset esteettömyyssäännöt. Joissakin EU:n jäsenvaltioissa voidaan soveltaa lisävaatimuksia.

Eurooppalainen esteettömyyslaki koskee yleisesti digitaaliteknologiaan keskittyviä tuotteita ja palveluita . Tämän asetuksen palveluissa mainitut tärkeimmät alat sisältävät, mutta eivät rajoitu niihin:

  1. Puhelinpalvelut
  2. Pankkipalvelut
  3. Sähköinen kaupankäynti
  4. Nettisivut, mobiilipalvelut, sähköiset liput ja kaikki tietolähteet lento-, bussi-, juna- ja vesiliikennepalveluille
  5. E-kirjoja
  6. Pääsy audiovisuaalisiin mediapalveluihin (AVMS)

Kaikkien EU:ssa toimivien tai EU:n asiakkaille digitaalisia palveluita tarjoavien yritysten on pian täytettävä nämä uudet esteettömyysvaatimukset. Mikroyrityksillä voi olla tiettyjä poikkeuksia, mutta niiden on silti asetettava palvelunsa vammaisten saataville.

EAA-vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi on tärkeää ymmärtää verkkosivuille ja mobiilisovelluksille vahvistetut saavutettavuuden perusperiaatteet . Nämä periaatteet löytyvät virallisesta EAA-direktiivistä ja direktiivistä (EU) 2016/2102 julkisen sektorin elinten verkkosivujen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta.

Verkkosivustojen ja mobiilisovellusten esteettömyyden neljä periaatetta

Helppokäyttöinen evästebanneri tarkoittaa, että se noudattaa havaittavuuden, käytettävyyden, ymmärrettävyyden ja kestävyyden perusperiaatteita.

Mitä nämä periaatteet tarkoittavat evästebannereidesi suunnittelussa ja käytöksessä:

  1. Havaitavuus – Käyttäjien on voitava nähdä, kuulla tai muuten havaita evästebannerin tiedot. Banneri tulee esittää siten, että mikään olennainen tieto ei jää hämärään tai ulottumattomiin.
  2. Käytettävyys – Käyttäjien tulee pystyä olemaan helposti vuorovaikutuksessa evästebannerin kanssa. Käyttöliittymän tulee sallia kaikki tarvittavat toimet ilman esteitä, kuten asetuksen valitseminen, evästeiden hyväksyminen tai hylkääminen tai vaihtoehtojen selaaminen.
  3. Ymmärrettävyys – Evästebannerin kielen ja asettelun tulee olla helposti ymmärrettäviä. Vältä monimutkaista juridista ammattislangia (”juridinen ammattislang”). Käytä sen sijaan yksinkertaista ja suoraa kieltä vaihtoehtojen ja seurausten selittämiseen.
  4. Kestävyys – Evästebannerin on toimittava moitteettomasti eri laitteilla ja teknologioilla. Pääseepä käyttäjä banneriin matkapuhelimella, tabletilla tai pöytätietokoneella, bannerin on mukauduttava eri näyttökokoihin ja tuettava eri tekniikoita.

Miten evästebannerisi tulisi suunnitella EAA-ohjeiden mukaisesti?

Kuvakaappaus evästebannerista, jossa on tekstihuomautuksia sen saamisesta saataville

On joitakin tärkeitä vaiheita, jotka sinun tulee ottaa. Ensin sinun tulee säätää bannerisi visuaalisia ja toiminnallisia puolia, joita voit yleensä säätää itse CMP:n suunnittelueditorissa – lisää tästä seuraavassa osiossa. Toinen vaihe on teknisempi, mutta se voidaan suorittaa yhdellä napsautuksella consentmanager CMP:ssä.

Siirrytään ensin suunnittelunäkökohtiin: Maksullisen consentmanager CMP -paketin käyttäjänä sinulla on pääsy erilaisiin valmiiksi tehtyihin evästebannerimalleja sekä laajoja mukautusvaihtoehtoja. Viime kädessä sinun vastuullasi on suunnitella evästebannerisi ulkoasu niin, että se on kaikkien käyttäjien saatavilla.

Nämä suunnittelu- ja käyttäytymisvaatimukset perustuvat WCAG:n nopeaan onnistumiskriteeriin ja -tekniikoihin ( katso WCAG-opas täältä ):

  1. Värikontrasti – Varmista, että evästebannerisi teksti on helppolukuista, kun pidät vähintään 4,5:1 kontrastisuhteen.
  2. Älä välitä tietoa vain väreillä – helppokäyttöinen suunnittelu vaatii lisätietoa, joka ei välity vain väreillä. Esimerkiksi ”Hyväksy”- ja ”Hylkää”-painikkeiden ei pitäisi olla vain vihreitä ”Hyväksy” ja punaisia ​​”Hylkää” -painikkeissa näyttämättä varsinaista tekstiä.
  3. Näppäimistön saavutettavuus – Bannerin tulee olla täysin navigoitavissa näppäimistöllä ilman hiirtä.
  4. Selkeä sanamuoto – Käytä selkeitä, ymmärrettäviä sanoja ja välitä sisältösi selkeästi.
  5. Mukautuva muotoilu – Varmista, että bannerisi mukautuu erikokoisiin näyttöihin mobiililaitteista pöytätietokoneisiin.
  6. Vaihtoehtoinen teksti – Jos bannerisi sisältää kuvakkeita tai kuvia, anna vaihtoehtoisen tekstin kuvaukset kaikille elementeille, jotka suorittavat toiminnon tai edustavat tilaa. Tämä on välttämätöntä käyttäjille, jotka luottavat näytönlukuohjelmiin.
  7. Helppo kieltäytyä – Varmista, että käyttäjät voivat kieltäytyä evästeistä yhdessä vaiheessa ilman, että heidän tarvitsee selata useita näyttöjä.
  8. Linkit – Seuraa verkkokäytäntöjä alleviivaamalla linkkejä ja, jos mahdollista, käyttämällä värejä, kuten sinistä, osoittamaan interaktiivisuutta.

Virheet, jotka tekevät evästebanneristasi EAA-yhteensopimattoman (esimerkein!)

Evästebanneri, jonka saavutettavuusluokitus on huono, voi vaikuttaa merkittävästi vammaisten käyttökokemukseen , puhumattakaan siitä mahdollisesti aiheutuvista kovista sakoista !

Sen lisäksi, että et noudata yllä olevia, tässä on joitain yleisiä virheitä, jotka voivat aiheuttaa bannerisi epäonnistumisen, sekä esimerkkejä:

Virhe 1: Huono kontrastisuhde

Vähimmäiskontrastisuhdetta 4,5:1 ei saavuteta tässä. Näkövammaisten käyttäjien voi olla vaikea lukea banneriasi.

Virhe 2: Teksti on liian pieni

Pienet kirjasinkoot vaikeuttavat sisällön lukemista ja vuorovaikutusta sen kanssa.

Virhe 3: Ei välitöntä kieltäytymisvaihtoehtoa

Jos selkeää ja välitöntä mahdollisuutta poistaa kaikki evästeet käytöstä ei tarjota, banneri voi olla turhauttavaa ja käyttäjiä saavuttamattomissa. Käyttäjillä pitäisi olla helppo tapa kieltäytyä evästeiden käytöstä.

Kuinka aktivoida EAA-vaatimustenmukaisuus consentmanager CMP:ssä

Toinen vaihe, hieman teknisempi mutta melko yksinkertainen, on ottaa käyttöön esteettömyysominaisuus CMP-bannerissasi. Ottamalla käyttöön WCAG-yhteensopivuusominaisuuden järjestelmämme lisää automaattisesti banneriisi koodin, joka helpottaa näytönlukuohjelmien ja muiden esteettömyystyökalujen sisällön tulkitsemista. WCAG-yhteensopivuuden aktivointi consentmanager -järjestelmässä aktivoi muun muassa seuraavat toiminnot:

  1. Helpommat navigointipolut näppäimistöllä liikkumiseen (esim. navigoi bannerissa käyttämällä sarkainta hiiren sijaan)
  2. Parempi grafiikan näkyvyys (esim. kuinka grafiikan toiminta selitetään)
  3. Elementtien parempi kohdistaminen funktioihin (esim. otsikot on nimenomaisesti merkitty sellaisiksi)
  4. Toiminnallisten elementtien parempi luettavuus (esim. valintaruutugrafiikan tila on tehty luettavaksi)
  5. Keskittyminen nykyiseen elementtiin (esim. näppäimistönavigointi pysyy evästebannerissa)

Kaikkien näiden toimintojen tarkoituksena on helpottaa näytönlukuohjelmien, selaimien ja muiden apuvälineiden helpottamista verkkosivujen tai evästebannerin käytön ja luettavuuden helpottamiseksi sekä yleisesti navigoinnin helpottamiseksi.

Toimi seuraavasti:

  1. Kirjaudu sisään consentmanager CMP-hallintapaneeliin.
  2. Siirry Teemat-osioon.
  3. Valitse evästebannerisi suunnittelu.
  4. Valitse CMP.
  5. Etsi Box Settings -kohdasta asetus ”Ota WCAG Compliance käyttöön” (joka tarkoittaa ”Web Content Accessibility Guidelines” -ohjeita). Napsauta vain ”Kyllä” aktivoidaksesi sen.
  6. Kun evästebannerisi on valittu, se optimoidaan EAA 2025 -standardin mukaiseksi.

Sakot EAA:n noudattamatta jättämisestä

Euroopan esteettömyyslain noudattamatta jättämisestä määrättävät seuraamukset voivat vaihdella EU:n jäsenvaltioittain. Saksassa voidaan määrätä sakkoja jopa 500 000 euroon , ja ne voivat jopa johtaa palvelujen estoon . Lisäksi valituksen jälkeen tarvittavat korjaukset on tehtävä välittömästi.

On tärkeää tietää , että voimaantulopäivästä 28.6.2025 alkaen asiakkaat voivat jo tehdä valituksen kansallisille tuomioistuimille tai tietosuojaviranomaisille . Koko EU:ssa sakot ovat yleensä 2 000 ja 500 000 euron välillä, vaikka vakavissa tapauksissa voidaan määrätä enintään 1 000 000 euron sakko . Sakon tarkka määrä riippuu tekijöistä, kuten rikkomuksen vakavuudesta ja sen vaikutuksista kärsiviin, ja se perustuu kunkin EU-maan täytäntöönpanopolitiikkaan.

Johtopäätös

Noudattamalla yllä olevia vaiheita voit saavuttaa EAA-yhteensopivuuden. Suunnittelemalla evästebannerisi esteettömyysstandardien mukaiseksi, et vain vältä mahdollisia sakkoja, vaan varmistat myös kattavamman verkkokokemuksen kaikille käyttäjille. Sisäänrakennetun saavutettavuustoiminnon ansiosta consentmanager CMP:ssä noudattaminen on mahdollista myös ilman suurta teknistä osaamista!

Toteutuksen määräajan lähestyessä nopeasti, nyt on aika tehdä nämä muutokset.

🍪 Aloita täällä ilmaisella tilin luomisella ja 14 päivän maksullisen suunnitelmamme kokeilujaksolla.


lisää kommentteja

Cookie-Crawler - Standalone-Tool
Kenraali, Uusi

Uutiskirje 11/2024

Evästeindeksointirobotti on nyt saatavana myös erillisenä työkaluna Cookie Crawler on nyt entistä monipuolisempi ja joustavampi! Tästä lähtien voit käyttää sitä myös erillisenä työkaluna – ilman erillistä CMP:tä. Itsenäinen vaihtoehto sopii asiakkaille, jotka eivät (vielä) halua vaihtaa evästebanneria consentmanager , mutta haluavat tarkistaa verkkosivustojensa vaatimustenmukaisuuden, tai ulkopuolisille tietosuojaviranomaisille, jotka haluavat pitää silmällä asiakkaidensa verkkosivustoja . Niille, […]
consentmanager Cookie-Audit Grafik

Verkkosivustojen evästetarkastus: Kuinka tehdä se manuaalisesti tai evästeskannerilla

Verkkosivuston ylläpitäjänä olet vastuussa käyttäjiesi tiedoista, jotka verkkosivustosi kerää ja tallentaa evästeiden avulla. Mikä tahansa verkkosivustollasi aktiivinen eväste voi mahdollisesti aiheuttaa tietosuojaongelmia – varsinkin jos niitä ei käytetä aiottuun tarkoitukseen tai, mikä kriittisemmin, jos se on tallennettu heidän selaimiensa ilman käyttäjien suostumusta tai tietämättä . Riskit vaihtelevat korkeista sakoista käyttäjien luottamuksen menettämiseen. Kaikkien evästeiden kirjaaminen […]