Uusi

EU:n digitaalipalvelulaki: Vaikutus yrityksiin


Euroopan unionin digitaalipalvelulaki

”Sääntöjemme koko logiikka on varmistaa, että teknologia palvelee ihmisiä ja yhteiskuntia, joissa elämme – ei päinvastoin. Digipalvelulaki tuo mielekästä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta alustojen ja hakukoneiden käyttöön ja antaa kuluttajille enemmän hallintaa verkkoelämästään. Tänään tehdyt nimitykset ovat valtava askel eteenpäin sen toteuttamisessa.”

Margrethe Vestager, varapuheenjohtaja, Eurooppa Fit for the Digital Age – 25.4.2023

Digipalvelulaki (DSA) eli digipalvelulaki tuli voimaan 16.11.2022 . Yritysten on kuitenkin vielä suoritettava joitakin velvoitteita seuraavaan määräaikaan 17.2.2024 mennessä.

Laki koskee kaikkia digitaalisia palveluita, jotka yhdistävät kuluttajat tavaroihin, palveluihin tai tuotteisiin, erityisesti ”erittäin suuria verkkoalustoja ja hakukoneita” , kuten Googlea, EU-komissio selittää. DSA on osa EU:n digitaalistrategiaa ”Europe fit for the digital age”. On kuitenkin vain ajan kysymys, milloin nämä lait vaikuttavat koko toimialaan. Siksi yrityksesi voi olla hyödyllistä soveltaa näitä sääntöjä nyt.

Näin sanotaan Euroopan komission virallisella verkkosivustolla :

”Mikro- ja pienyrityksille tulee olemaan kykyihinsä ja kokoonsa suhteutettuja velvoitteita ja samalla varmistetaan, että ne pysyvät vastuullisina. Lisäksi vaikka mikro- ja pienyritykset kasvaisivat merkittävästi, ne hyötyisivät kohdennetusta vapautuksesta velvoitteista 12 kuukauden siirtymäkauden aikana.

Käännetty englanniksi: Mikro- ja pk-yrityksillä on kykyjensä ja kokonsa mukaisia ​​velvoitteita ja samalla varmistetaan, että ne pysyvät vastuullisina. Ja vaikka mikro- ja pienyritykset kasvaisivat merkittävästi, ne vapautetaan useista velvoitteista 12 kuukauden siirtymäkauden aikana.

Digipalvelulain tavoitteena on edistää turvallisempaa verkkoympäristöä erityisesti erittäin suurten verkkoalustojen vastuulla .

  • Kuluttajia ja heidän perusoikeuksiaan suojataan paremmin Internetissä
  • Vahvan kehyksen luominen verkkoalustojen läpinäkyvyydelle ja vastuullisuudelle
  • Edistää innovaatiota , kasvua ja kilpailukykyä markkinoilla.

Miltä sen pitäisi näyttää? Asianomaisten verkkoalustojen on muutettava käytäntöjään ja toteutettava tiettyjä toimenpiteitä, kuten: B:

  • Alustajen on kiellettävä lapsille suunnattu mainonta .
  • antaa käyttäjille mahdollisuuden olla vastaanottamatta profilointiin perustuvia suosituksia
  • Mukauta toimenpiteitä loukkaavaa mainontaa ja vastamainontaa vastaan
  • Rikkomuksista ilmoittaminen

Täydellinen virallinen lista toimenpiteistä löytyy täältä .

Seuraavien 17 Very Large Online Platformin (VLOP) ja 2 Very Large Online Search Enginen (VLOSE) on oltava DSA:n mukaisia:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Kartat
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Viserrys
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Erittäin suuret online-hakukoneet:

  • Bing
  • Google haku

EU:n digitaalipalvelulain vaikutus

  • Käyttäjille/kansalaisille
    • Perusoikeuksien parempi suojelu
    • Laajempi valikoima, halvemmat hinnat
    • Vähentynyt altistuminen laittomalle sisällölle
  • Yrityksille
    • Laajempi valikoima, halvemmat hinnat
    • Pääsy EU:n laajuisille markkinoille alustojen kautta
    • Tasapuoliset toimintaedellytykset laittoman sisällön tarjoajille
  • Digitaalisten palvelujen alustoille/tarjoajille
    • Oikeusvarmuus, sääntöjen yhdenmukaistaminen
    • Helpompi perustaa ja laajentaa Euroopassa

Kuinka voit valmistautua nyt

Jos yrityksesi ei kuulu suurimpien verkkoalustojen joukkoon, sinun ei tarvitse vielä vastata DSA-velvoitteisiin. Pitkällä aikavälillä hyödyt kuitenkin, jos omaksut seuraavat tietosuojakäytännöt nyt:

Ilmoita ja kouluta tiimiäsi

Varmista, että työntekijäsi, erityisesti tietojenkäsittelystä ja vaatimustenmukaisuudesta vastaavat, ovat hyvin perillä DSA:sta ja sen mahdollisista vaikutuksista yritykseesi. Erillisen suostumuksen hallintatyökalun käyttö lisää turvallisuutta.

→ Säännölliset päivitykset ja asiaankuuluvien uutiskirjeiden, sääntelypäivitysten tai alan julkaisujen tilaukset.
Vinkki: Tilaa kuukausittainen consentmanager uutiskirjeemme, niin saat tiedon heti, kun uudet tietosuojasäännökset tulevat voimaan.

Vaatimustenmukaisuusvajeanalyysin tekeminen

Arvioi nykyisiä datakäytäntöjäsi ja vertaa niitä DSA:n vaatimuksiin löytääksesi puutteet ja parannettavat alueet.

→ Työskentele laki- ja vaatimustenmukaisuusasiantuntijoiden kanssa prosessien, käytäntöjen ja teknologioiden perusteellisen analyysin tekemiseksi. Luo kattava raportti, jossa tuodaan esiin alueet, jotka vaativat huomiota, ja jaa resursseja näiden aukkojen täyttämiseen.

Nopeaa vaatimustenmukaisuuden tarkistusta varten voit myös käyttää suoraan ilmaista verkkosivustoskanneriamme, joka antaa sinulle vaatimustenmukaisuusraportin, jossa on ehdotuksia alueista, joihin sinun kannattaa keskittyä liiketoimintaasi sovellettavien lakien perusteella.

Tarkista ja säädä tietosuoja-asetuksia säännöllisesti

Tarkista säännöllisesti verkkosivustojesi ja muiden yhdistettyjen alustojen tietosuoja-asetukset ja säädä ne tarvitsemasi tietosuojan tasolle.

→ Käytä muutama minuutti varmistaaksesi evästeen suostumustyökalussasi, että olet mukauttanut seuraavat kohdat yleiseen tietosuojakäytäntöön:

  • Optimoi bannerisi käyttöliittymä, jotta se on selkeä, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen.
  • Sisällytä opt-out-mekanismeja.
  • Ota käyttöön yksityiskohtaiset suostumusasetukset.
  • Muokkaa suostumusvaihtoehtoja.

Vieraile ilmaisessa tarkistuslistassamme varmistaaksesi, että olet turvassa tärkeimpien tietosuojasäännösten kanssa.

Noudattamalla näitä käytäntöjä et vain lisää käyttäjien luottamusta, vaan myös osoitat sitoutumisesi tietosuojan noudattamiseen ja olet paremmin valmistautunut tuleviin tietosuojalain muutoksiin, jos ne ovat sinulle tärkeitä.


lisää kommentteja

Newsletter consentmanager Juni
Uusi

Uutiskirje 06/2024

Uusi lisäosa: Tietosuojaystävällinen verkkosivustoanalyysi Kesäkuun päivityksen myötä uusi ”Website Analytics” -lisäosa on käytettävissäsi tililläsi. Tässä yhdistämme kaksi osaa, joissa olemme erityisen hyviä: todellinen tietosuoja ja hyvä raportointi. Uuden tietosuojaystävällisen verkkosivustomme etuna on ensisijaisesti tietosuoja ja järjestelmän yksinkertaisuus: Tietosuojaystävällisellä verkkosivustoanalyysillamme haluamme tarjota yksinkertaisen vaihtoehdon monimutkaisille analyysijärjestelmille: ei hienostunutta vierailijaseurantaa, vaan yksinkertainen yleiskatsaus, ilman kiertoteitä ja suoraan […]
Dutch DPA releases Guidelines on Cookie Banners
Uusi

Hollantilainen DSB: Opas evästeiden bannereihin ja tehostettuihin tarkastuksiin

Hollannin tietosuojaviranomainen (Autoriteit Persoonsgegevens, AP) on julkaissut uuden oppaan , jossa kuvataan parhaita käytäntöjä evästebannerien suunnittelussa ja mitä tulee välttää mahdollisten sakkojen välttämiseksi. Kuten helmikuussa 2024 ilmoitettiin , tietosuojaviranomainen ottaa käyttöön lisää valvontaa varmistaakseen, että verkkosivustot saavat laillisesti suostumuksen seurantaevästeiden ja muiden seurantaohjelmistojen käyttöön. Kriteereitä ovat selkeän tiedon antaminen evästeiden tarkoituksesta, ymmärrettävän kielen käyttäminen ja […]