Uusi

EU:n digitaalipalvelulaki: Vaikutus yrityksiin


Euroopan unionin digitaalipalvelulaki

”Sääntöjemme koko logiikka on varmistaa, että teknologia palvelee ihmisiä ja yhteiskuntia, joissa elämme – ei päinvastoin. Digipalvelulaki tuo mielekästä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta alustojen ja hakukoneiden käyttöön ja antaa kuluttajille enemmän hallintaa verkkoelämästään. Tänään tehdyt nimitykset ovat valtava askel eteenpäin sen toteuttamisessa.”

Margrethe Vestager, varapuheenjohtaja, Eurooppa Fit for the Digital Age – 25.4.2023

Digipalvelulaki (DSA) eli digipalvelulaki tuli voimaan 16.11.2022 . Yritysten on kuitenkin vielä suoritettava joitakin velvoitteita seuraavaan määräaikaan 17.2.2024 mennessä.

Laki koskee kaikkia digitaalisia palveluita, jotka yhdistävät kuluttajat tavaroihin, palveluihin tai tuotteisiin, erityisesti ”erittäin suuria verkkoalustoja ja hakukoneita” , kuten Googlea, EU-komissio selittää. DSA on osa EU:n digitaalistrategiaa ”Europe fit for the digital age”. On kuitenkin vain ajan kysymys, milloin nämä lait vaikuttavat koko toimialaan. Siksi yrityksesi voi olla hyödyllistä soveltaa näitä sääntöjä nyt.

Näin sanotaan Euroopan komission virallisella verkkosivustolla :

”Mikro- ja pienyrityksille tulee olemaan kykyihinsä ja kokoonsa suhteutettuja velvoitteita ja samalla varmistetaan, että ne pysyvät vastuullisina. Lisäksi vaikka mikro- ja pienyritykset kasvaisivat merkittävästi, ne hyötyisivät kohdennetusta vapautuksesta velvoitteista 12 kuukauden siirtymäkauden aikana.

Käännetty englanniksi: Mikro- ja pk-yrityksillä on kykyjensä ja kokonsa mukaisia ​​velvoitteita ja samalla varmistetaan, että ne pysyvät vastuullisina. Ja vaikka mikro- ja pienyritykset kasvaisivat merkittävästi, ne vapautetaan useista velvoitteista 12 kuukauden siirtymäkauden aikana.

Digipalvelulain tavoitteena on edistää turvallisempaa verkkoympäristöä erityisesti erittäin suurten verkkoalustojen vastuulla .

  • Kuluttajia ja heidän perusoikeuksiaan suojataan paremmin Internetissä
  • Vahvan kehyksen luominen verkkoalustojen läpinäkyvyydelle ja vastuullisuudelle
  • Edistää innovaatiota , kasvua ja kilpailukykyä markkinoilla.

Miltä sen pitäisi näyttää? Asianomaisten verkkoalustojen on muutettava käytäntöjään ja toteutettava tiettyjä toimenpiteitä, kuten: B:

  • Alustajen on kiellettävä lapsille suunnattu mainonta .
  • antaa käyttäjille mahdollisuuden olla vastaanottamatta profilointiin perustuvia suosituksia
  • Mukauta toimenpiteitä loukkaavaa mainontaa ja vastamainontaa vastaan
  • Rikkomuksista ilmoittaminen

Täydellinen virallinen lista toimenpiteistä löytyy täältä .

Seuraavien 17 Very Large Online Platformin (VLOP) ja 2 Very Large Online Search Enginen (VLOSE) on oltava DSA:n mukaisia:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Kartat
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Viserrys
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Erittäin suuret online-hakukoneet:

  • Bing
  • Google haku

EU:n digitaalipalvelulain vaikutus

  • Käyttäjille/kansalaisille
    • Perusoikeuksien parempi suojelu
    • Laajempi valikoima, halvemmat hinnat
    • Vähentynyt altistuminen laittomalle sisällölle
  • Yrityksille
    • Laajempi valikoima, halvemmat hinnat
    • Pääsy EU:n laajuisille markkinoille alustojen kautta
    • Tasapuoliset toimintaedellytykset laittoman sisällön tarjoajille
  • Digitaalisten palvelujen alustoille/tarjoajille
    • Oikeusvarmuus, sääntöjen yhdenmukaistaminen
    • Helpompi perustaa ja laajentaa Euroopassa

Kuinka voit valmistautua nyt

Jos yrityksesi ei kuulu suurimpien verkkoalustojen joukkoon, sinun ei tarvitse vielä vastata DSA-velvoitteisiin. Pitkällä aikavälillä hyödyt kuitenkin, jos omaksut seuraavat tietosuojakäytännöt nyt:

Ilmoita ja kouluta tiimiäsi

Varmista, että työntekijäsi, erityisesti tietojenkäsittelystä ja vaatimustenmukaisuudesta vastaavat, ovat hyvin perillä DSA:sta ja sen mahdollisista vaikutuksista yritykseesi. Erillisen suostumuksen hallintatyökalun käyttö lisää turvallisuutta.

→ Säännölliset päivitykset ja asiaankuuluvien uutiskirjeiden, sääntelypäivitysten tai alan julkaisujen tilaukset.
Vinkki: Tilaa kuukausittainen consentmanager uutiskirjeemme, niin saat tiedon heti, kun uudet tietosuojasäännökset tulevat voimaan.

Vaatimustenmukaisuusvajeanalyysin tekeminen

Arvioi nykyisiä datakäytäntöjäsi ja vertaa niitä DSA:n vaatimuksiin löytääksesi puutteet ja parannettavat alueet.

→ Työskentele laki- ja vaatimustenmukaisuusasiantuntijoiden kanssa prosessien, käytäntöjen ja teknologioiden perusteellisen analyysin tekemiseksi. Luo kattava raportti, jossa tuodaan esiin alueet, jotka vaativat huomiota, ja jaa resursseja näiden aukkojen täyttämiseen.

Nopeaa vaatimustenmukaisuuden tarkistusta varten voit myös käyttää suoraan ilmaista verkkosivustoskanneriamme, joka antaa sinulle vaatimustenmukaisuusraportin, jossa on ehdotuksia alueista, joihin sinun kannattaa keskittyä liiketoimintaasi sovellettavien lakien perusteella.

Tarkista ja säädä tietosuoja-asetuksia säännöllisesti

Tarkista säännöllisesti verkkosivustojesi ja muiden yhdistettyjen alustojen tietosuoja-asetukset ja säädä ne tarvitsemasi tietosuojan tasolle.

→ Käytä muutama minuutti varmistaaksesi evästeen suostumustyökalussasi, että olet mukauttanut seuraavat kohdat yleiseen tietosuojakäytäntöön:

  • Optimoi bannerisi käyttöliittymä, jotta se on selkeä, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen.
  • Sisällytä opt-out-mekanismeja.
  • Ota käyttöön yksityiskohtaiset suostumusasetukset.
  • Muokkaa suostumusvaihtoehtoja.

Vieraile ilmaisessa tarkistuslistassamme varmistaaksesi, että olet turvassa tärkeimpien tietosuojasäännösten kanssa.

Noudattamalla näitä käytäntöjä et vain lisää käyttäjien luottamusta, vaan myös osoitat sitoutumisesi tietosuojan noudattamiseen ja olet paremmin valmistautunut tuleviin tietosuojalain muutoksiin, jos ne ovat sinulle tärkeitä.


lisää kommentteja

Digital Services Act
Oikein

Koskeeko digitaalisten palveluiden laki (DSA) myös yritystäsi? Online-alustoilla on lisävelvoitteita

Digipalvelulaki asettaa verkkoalustoille lisää läpinäkyvyysvaatimuksia. DSA:n mukainen verkkoalustan määritelmä saattaa koskea yritystäsi. Tämän seurauksena saatat joutua noudattamaan DSA:n lisäavoimuusvaatimuksia. Lue eteenpäin saadaksesi selville, kuuluuko yrityksesi tähän luokkaan ja mihin toimiin voit ryhtyä noudattaaksesi vaatimuksia. Mikä on digitaalipalvelulain tarkoitus? Digipalvelulaki tuli voimaan 25.8.2023 suurimpien verkkoalustojen ja hakukoneiden osalta. 17. helmikuuta 2024 alkaen DSA on täysin sovellettavissa […]
A picture of a cookies with a red circle in the middle and the caption 1st party cookies and 3rd party cookies
Uusi

Kolmannen osapuolen evästeiden poistaminen ja CMP:n suostumusalueen asetusten säätäminen

Kolmannen osapuolen evästeiden tuleva poistaminen merkitsee suurta muutosta consentmanager suostumuslaajuuksien käytössä. Kesäkuusta alkaen consentmanager ei enää aseta kolmannen osapuolen evästeitä verkkotunnuksen consentmanager .net alle. Tämän muutoksen seurauksena jotkin kolmannen osapuolen evästeiden kanssa käytetyt suostumuksen laajuusvaihtoehdot, kuten tilikohtainen suostumus ja CMP-kohtainen suostumus, poistetaan. Suosittelemme asiakkaitamme siirtymään verkkotunnuskohtaisiin suostumusasetuksiin mahdollisimman pian, sillä kesäkuuhun mennessä kaikki näitä asetuksia […]