Uusi

Evästebannerit: Yleisimmät virheet vältettävät


Mies ja nainen istuvat pöydän ääressä kannettavan tietokoneen kanssa

Tietosuojakäytännön lisäksi verkkosivuston evästebanneri on yhtä tärkeä osa yleistä tietosuojaa, mutta valitukset harhaanjohtavista evästebannereista lisääntyvät.
Vuoden 2022 sakkojen vuoksi olemme tällä hetkellä tilanteessa, jossa verkkosivustojen ylläpitäjien tulee olla erittäin varovaisia navigoidessaan yksityisyyden miinakentällä. Et todellakaan halua herättää tietosuojaviranomaisten tai lakimiesten huomiota (muistatko Google Fonts -varoitusaallon 🤯?).

Tästä syystä käsittelemme tässä artikkelissa 5 yleisintä virhettä evästebannerien käytössä suojellaksemme sinua verkkosivuston ylläpitäjänä mahdollisilta sakoilta ja samalla optimoidaksemme asiakkaidesi käyttökokemuksen.

Jos sinulla on kiire, napsauta seuraavia linkkejä (täysin ilmaiseksi!) ja tule GDPR-yhteensopivaksi nyt :
🚀 Skannata verkkosivustosi nyt →
🚀 Luo evästebanneri muutamassa minuutissa →

Virhe 1: Ne eivät näytä selkeitä ”Hyväksyn” ja ”Hylkää” -painikkeita

Ensimmäinen ja luultavasti yleisin virhe, jonka näet tänään, on selkeiden Hyväksyn- ja Hylkää-painikkeiden puute, mikä on pakollista GDPR-yhteensopivalle evästebannerille. GDPR:n mukaan verkkosivustosi vierailijoiden on kyettävä tunnistamaan sekä Hylkää- että Hyväksy-painikkeet. Huomaa, että molempien painikkeiden tulee olla yhtä tunnistettavissa .

Muistatko otsikot vuoden 2022 alussa, kun Google ilmoitti lisäävänsä ”kiellä kaikki” -painikkeen evästebannereihinsa? Tämä oli vähimmäisvaatimus GDPR-yhteensopivan evästebannerin käytölle, mutta myös ratkaiseva hetki, joka määritti tämän toimenpiteen tarpeen. Ja tämä johtuu CNIL:n (French Data Protection Agency) päätöksestä, jolla Googlelle määrättiin yhteensä 150 miljoonan euron sakko pelkästään tammikuussa 2022 (mukaan lukien YouTube!).

✅ Noudata alla olevaa esimerkkiä ja käytä suostumushallinnan evästebannerigeneraattoria verkkosivustollesi varmistaaksesi, että evästeilmoituksessasi näkyy Hyväksyn- ja Hylkää-painikkeet. Järjestelmämme näyttää myös, mitä evästebannereita emme suosittele.

kuvakaappaus kahdesta kuvakaappauksesta, joissa on rasti

Virhe 2: Evästeiden estäminen ennen suostumusta

Toinen yleinen virhe, jonka monet evästebannerit tekevät, ei estä evästeitä ennen suostumuksen antamista.

Mitä edellinen lohko tarkoittaa ja miten tämä mekanismi toimii?

Kaikki ei-välttämättömät evästeet on estettävä ennen kuin käyttäjä antaa suostumuksensa. Tämä tarkoittaa, että verkkosivustosi pitäisi pystyä pysäyttämään evästeiden suorittaminen ennen suostumuksen antamista. Tämä voi olla melko tekninen tehtävä, jos et hallinnoi verkkosivustosi sisältöä itse. Tarkista siksi kaikki aktiiviset lisäosat, jotka käyttävät evästeitä taustalla. Ja jos et ole varma, evästeskannerista voi olla suuri apu. Useimmat palvelut tarjoavat tämän nykyään ilmaiseksi, ja sen avulla löydät kaikki tällä hetkellä aktiiviset lisäosat verkkosivustollasi.

✅ Kun olet selvittänyt, mitkä palveluistasi käyttävät evästeitä, varmista, että määrität esikomentoblokin. Tarkemmat ohjeet evästeiden estämiseen saat napsauttamalla tätä .

Virhe 3: Käyttäjillä ei ole mahdollisuutta muuttaa tai peruuttaa suostumustaan

Sivuston vaatimustenvastaisen evästebannerin suuri puute on, että jos käyttäjä muuttaa mielensä, hänellä ei ole mahdollisuutta palata takaisin muuttamaan asetuksiaan. Monet verkkosivustojen ylläpitäjät laiminlyövät tämän vaihtoehdon visuaalisista syistä. Widgetin asettaminen sivun reunaan ei ehkä ole kovin esteettistä. Mutta varmista, että GDPR:n mukaan tämä on pakollinen evästebannereille. Käyttäjien on oltava tietoisia siitä, että he voivat muuttaa asetuksiaan milloin tahansa, ja sinun on annettava heille helppo tapa tehdä se.

✅ Varmista, että evästeiden hyväksymisen tai hylkäämisen jälkeen käyttäjä voi palata evästebannerillesi yhdellä napsautuksella verkkosivustosi näyttöä.

Contentmanager-evästetyökalulla widget voidaan mukauttaa 100 % sivustosi suunnitteluun: logo, sijoittelu, fontti pienimpiä yksityiskohtia myöten!

kuvakaappaus tietokoneen näytöstä, jossa on useita asetuskuvakevalintaruutuja

Virhe 4: Evästebannerisi ei ole ajan tasalla

Evästebannereihisi linkitetyt ajantasaiset käytännöt ovat edellytys sille, että käyttäjäsi voivat käyttää oikeuksiaan laillisesti. Tästä syystä sinun tulee pysyä poissa vaatimustenmukaisuustyökaluista, jotka tarjoavat kerran ostamisen käytäntöjä. Ne voivat olla halvempia, mutta muista , että politiikkasi voivat olla vanhentuneita . Viime vuosina perustavanlaatuiset tietosuojakysymykset ovat muuttuneet vähintään kuuden kuukauden välein ja uusia maita/alueita on lisätty. Tässä tapauksessa et ole enää suojattu heti lainsäädännön muuttuessa. Ja kuten tiedät, yksityisyyslakien maisema kehittyy jatkuvasti.

✅ Varmista, että käytät evästebannerigeneraattoria, joka päivittää automaattisesti käytäntösi ja tarvittaessa bannerin lainsäädännön muuttuessa. Varmista myös, että noudatat lakeja käyttäjiesi maantieteellisellä alueella ja alueella, jolla yrityksesi toimii.

kuvakaappaus tietokoneen näytöstä, jossa on korostettuna ilmoitus evästeistä ja tietojenkäsittelystä

kuvakaappaus verkkosivuston kohdistusasetuspaneelista

Virhe 5: Käytät tummia kuvioita

Dark Patterns, toinen sana harhaanjohtaville kuvioille, on termi, jonka Harry Brignull loi 28. heinäkuuta 2010 rekisteröidessään darkpatterns.orgin. Nämä ovat käytäntöjä, jotka saavat käyttäjän tekemään päätöksen, jota hän ei aikonut. Tämä tehdään visuaalisilla temppuilla, joilla käyttäjä voidaan emotionaalisesti saada tekemään hänelle epäedullisia päätöksiä. Evästebannerien tapauksessa tämä voi olla muotoa:

  • Esivalitut valintaruudut
  • ”Hylkää”-painikkeen korvaaminen ”Asetukset”-painikkeella
  • Markkinointievästeiden määrittely välttämättömiksi evästeiksi
  • Hyväksyn-painikkeen väri on näkyvämpi kuin Hylkää-painikkeen, jolloin yksi painike on parempi kuin toinen
  • Ei mahdollisuutta kieltäytyä kaikista evästeistä, vaan yksittäisten luokkien kieltäminen oikeutetun edun perusteella

✅Käyttäjä ei saa tuntea olevansa vakuutettu tai painostettu hyväksymään evästeet. Varmista siksi, että evästeilmoituksesi ei sisällä optisia temppuja ja että noudatat evästeitä koskevia GDPR-vaatimuksia.

Älä nosta sormea täällä ja valmistaudu hyvin vuoteen 2023! Contentmanager-evästebannerin avulla vältät nämä yleiset virheet (ja siten sakot) ja monet muut, joihin sinun ei pitäisi käyttää arvokasta aikaasi.

Tutustu suostumusmanagerin evästebanneriin !


lisää kommentteja

EDPB opinion on pay or consent model
Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja […]
New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]