Euroopan tietosuojalautakunta ( EDPB ) julkaisi 17. huhtikuuta 2024 lausunnon suurten verkkoalustojen, kuten Metan, käyttöön ottamasta suostumus- tai palkkamallista. Yksityiskohtainen yhteenveto tästä aiheesta on tuoreessa blogikirjoituksessamme täällä .
Tässä mallissa kuluttajalla on mahdollisuus valita suostumaan henkilötietojensa käsittelyyn personoitua mainontaa varten tai maksaa palvelusta, joka ei kerää ja käsittele heidän tietojaan.
IAB Europe julkaisi 23. huhtikuuta 2024 vastauksensa EDPB lausuntoon, jossa se esitti joitakin huolenaiheita:
- IAB Europe on huolissaan siitä, että EDPB :n lausunto poikkeaa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen vakiintuneesta oikeuskäytännöstä. ”Suostumus tai maksa” -mallia ja personoitua mainontaa koskevat lausunnot ovat liian abstrakteja ja voivat lisätä yrityksille oikeudellista epävarmuutta.
- IAB Europe uskoo myös, että EDPB vääristää suostumus- tai maksumallia järjestelmänä, jossa tietosuojaoikeudet ovat ylellisyyttä, koska ne koskevat vain niitä, joilla on niihin varaa.
- EDPB ehdottaa, että pitäisi olla ilmainen vaihtoehto ilman mainontaa ja käyttää sen sijaan kontekstuaalista mainontaa vaihtoehtoisena tulonlähteenä. Ei kuitenkaan ole empiiristä näyttöä siitä, että tämä olisi taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto yrityksille. GDPR ei myöskään vaadi yrityksiä muuttamaan liiketoimintamallejaan tällä tavalla. Tästä syystä IAB Europe katsoo, että tätä tasapainoa tietosuojaoikeuksien ja elinkeinovapauden välillä ei ole otettu huomioon EDPB ehdotuksessa.
Ottaen huomioon nämä asiat ja EDPB :n tarkoituksen IAB Europe kehottaa järjestämään julkisen kuulemisen varmistaakseen, että tulevat ohjeet vastaavat tarkasti kaikkien asianomaisten sidosryhmien huolenaiheita ja etuja.
Haluatko saada tietoa tämän aiheen viimeisimmistä tapahtumista? Tilaa sitten uutiskirjeemme nyt → https://www. consentmanager