Uusi

IAB Europe vastaa EDPB n lausuntoon suostumus- tai palkkamalleista


Kuva, jonka otsikko on

Euroopan tietosuojalautakunta ( EDPB ) julkaisi 17. huhtikuuta 2024 lausunnon suurten verkkoalustojen, kuten Metan, käyttöön ottamasta suostumus- tai palkkamallista. Yksityiskohtainen yhteenveto tästä aiheesta on tuoreessa blogikirjoituksessamme täällä .

Tässä mallissa kuluttajalla on mahdollisuus valita suostumaan henkilötietojensa käsittelyyn personoitua mainontaa varten tai maksaa palvelusta, joka ei kerää ja käsittele heidän tietojaan.

IAB Europe julkaisi 23. huhtikuuta 2024 vastauksensa EDPB lausuntoon, jossa se esitti joitakin huolenaiheita:

  • IAB Europe on huolissaan siitä, että EDPB :n lausunto poikkeaa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen vakiintuneesta oikeuskäytännöstä. ”Suostumus tai maksa” -mallia ja personoitua mainontaa koskevat lausunnot ovat liian abstrakteja ja voivat lisätä yrityksille oikeudellista epävarmuutta.
  • IAB Europe uskoo myös, että EDPB vääristää suostumus- tai maksumallia järjestelmänä, jossa tietosuojaoikeudet ovat ylellisyyttä, koska ne koskevat vain niitä, joilla on niihin varaa.
  • EDPB ehdottaa, että pitäisi olla ilmainen vaihtoehto ilman mainontaa ja käyttää sen sijaan kontekstuaalista mainontaa vaihtoehtoisena tulonlähteenä. Ei kuitenkaan ole empiiristä näyttöä siitä, että tämä olisi taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto yrityksille. GDPR ei myöskään vaadi yrityksiä muuttamaan liiketoimintamallejaan tällä tavalla. Tästä syystä IAB Europe katsoo, että tätä tasapainoa tietosuojaoikeuksien ja elinkeinovapauden välillä ei ole otettu huomioon EDPB ehdotuksessa.

Ottaen huomioon nämä asiat ja EDPB :n tarkoituksen IAB Europe kehottaa järjestämään julkisen kuulemisen varmistaakseen, että tulevat ohjeet vastaavat tarkasti kaikkien asianomaisten sidosryhmien huolenaiheita ja etuja.

Haluatko saada tietoa tämän aiheen viimeisimmistä tapahtumista? Tilaa sitten uutiskirjeemme nyt → https://www. consentmanager


lisää kommentteja

Newsletter consentmanager Juni
Uusi

Uutiskirje 06/2024

Uusi lisäosa: Tietosuojaystävällinen verkkosivustoanalyysi Kesäkuun päivityksen myötä uusi ”Website Analytics” -lisäosa on käytettävissäsi tililläsi. Tässä yhdistämme kaksi osaa, joissa olemme erityisen hyviä: todellinen tietosuoja ja hyvä raportointi. Uuden tietosuojaystävällisen verkkosivustomme etuna on ensisijaisesti tietosuoja ja järjestelmän yksinkertaisuus: Tietosuojaystävällisellä verkkosivustoanalyysillamme haluamme tarjota yksinkertaisen vaihtoehdon monimutkaisille analyysijärjestelmille: ei hienostunutta vierailijaseurantaa, vaan yksinkertainen yleiskatsaus, ilman kiertoteitä ja suoraan […]
Dutch DPA releases Guidelines on Cookie Banners
Uusi

Hollantilainen DSB: Opas evästeiden bannereihin ja tehostettuihin tarkastuksiin

Hollannin tietosuojaviranomainen (Autoriteit Persoonsgegevens, AP) on julkaissut uuden oppaan , jossa kuvataan parhaita käytäntöjä evästebannerien suunnittelussa ja mitä tulee välttää mahdollisten sakkojen välttämiseksi. Kuten helmikuussa 2024 ilmoitettiin , tietosuojaviranomainen ottaa käyttöön lisää valvontaa varmistaakseen, että verkkosivustot saavat laillisesti suostumuksen seurantaevästeiden ja muiden seurantaohjelmistojen käyttöön. Kriteereitä ovat selkeän tiedon antaminen evästeiden tarkoituksesta, ymmärrettävän kielen käyttäminen ja […]