Kenraali

Tee Facebook Pixel GDPR -yhteensopiva


Euroopan yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) on ollut voimassa 25.5.2018 alkaen. Sillä on suuri vaikutus tietosuojaan online-alueella. Tämä koskee verkkosivustoja ja verkkokauppoja sekä sosiaalista mediaa. Facebookin pikselievästeeseen vaikuttaa myös EU:n tietosuojauudistus, joka määrittelee monimutkaiset säännöt evästeistä ja tietosuojasta. Tärkeä sääntö tässä yhteydessä on niiden käyttäjien suostumus, joihin pikselien seuranta vaikuttaa.

peukku ylös -merkki valkoisella taustalla

Tämä artikkeli tarjoaa sinulle arvokkaan yhteenvedon erittäin ajankohtaisesta aiheesta Facebook Pixelin GDPR -yhteensopivan tekemiseen. Onko sinulla kysymyksiä? Ammattimaisena Consent Management Providerina (CMP) Consentmanager on kaikkien Facebook-pikseleihin ja evästeisiin liittyvien aiheiden asiantuntija.

Mitä GDPR säätelee?

Edes vuosia EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen voimaantulon jälkeen monet kaupallisten verkkosivustojen ylläpitäjät eivät vieläkään tiedä, mikä yhteys sääntöjen ja erityisesti Facebook-pikselievästeen ja verkkoseurannan välillä on. Siksi tämä ensimmäinen osa tarjoaa sinulle yleiskatsauksen Facebook Pixelin ja yksityisyyden välisestä yhteydestä.

GDPR on kehitetty suojaamaan kaikkien yritysten, julkisten laitosten, säätiöiden, klubien, yhdistysten ja muiden vastaavien instituutioiden kanssa tekemisissä olevien ihmisten henkilötietoja . Näiden tietojen keräämiseen, käsittelyyn, tallentamiseen ja poistamiseen – myös Facebook-pikselievästeen kautta – sovelletaan nyt kattavia säännöksiä. Saksan liittotasavallan liittovaltion tietosuojalakia (BDSG) täydentävän GDPR:n määräysten noudattamatta jättämisestä voidaan kohdistaa ankaria seuraamuksia. Siksi on suositeltavaa tietää ja noudattaa määräyksiä tarkasti, jos haluat tehdä Facebook Pixel GDPR -yhteensopivan. Tämän artikkelin tarkoituksena on tukea sinua lainmukaisessa toteutuksessa.

Facebook Pixel ja GDPR – näin kaikki on yhdistetty

Mitä tekemistä Facebook-pikselillä on GDPR:n kanssa? Tosi helposti! Facebook-pikseli voi torpedoida tietosuojamääräyksiä, jos seurantaa ei käytetä laillisesti turvallisella tavalla.

Mutta mitä tämä seuranta oikein on?

Internet-seuranta tarkoittaa, että verkkosivujen ylläpitäjät käyttävät sopivia työkaluja käyttäjien ”surffausjälkien” seuraamiseen. Tarkemmin sanottuna he keräävät käyttäjiltä tietoja, joiden avulla he tekevät johtopäätöksiä heidän henkilöstään ja käyttäytymisestään . Tällaisten toimenpiteiden tarkoituksena on tehostaa verkkomarkkinointia kohderyhmän kannalta ja luonnollisesti lisätä myyntiä sen seurauksena. Voidaan esimerkiksi määrittää, käynnistikö mainoksen napsauttaminen kyseisen tuotteen oston.

Seurannan ongelmana ovat Facebook-pikselievästeen kaltaisilla menetelmillä kerätyt arkaluontoiset tiedot. ”Arkaluonteinen” tarkoittaa tässä yhteydessä, että käyttäjän takana oleva henkilö voidaan tunnistaa hänestä. Tämä on mahdollista henkilötietojen avulla, mutta myös esimerkiksi käytetyn tietokoneen tai älypuhelimen IP-osoitetta käyttämällä. Ja juuri tämä ei ole sallittua, minkä vuoksi Facebook-pikselievästeeseen vaaditaan myös ”suostumus” eli asianosaisten suostumus.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Käyttäjien lupa on kaikki ja lopullinen

Yksi yleisen tietosuoja-asetuksen perussäännöistä, joka sisältää tietysti myös Facebook Pixelin ja GDPR:n aiheen, on, että käyttäjän on aina annettava lupa, jos hänen tietojaan tallennetaan. Ja: Jos hän antaa tietonsa saataville, hänellä on myös oikeus saada suurin osa niistä poistettua uudelleen. Tässä yhteydessä GDPR tarjoaa niin sanotun ” oikeuden tulla unohdetuksi” . Mutta juuri se on ongelmallista. Loppujen lopuksi, kuinka joku voi puolustaa tällaisia oikeuksia, jos hän ei edes tiedä, että häneltä kerätään tietoja? Koska Facebook-pikselievästeen seuranta on asia, jota monet käyttäjät eivät edes huomaa. Ja juuri siksi Facebook Pixel GDPR -yhteensopivan määrittäminen on vaikeaa.

Facebook Pixel -tietosuoja

Pikseliin kohdistunut kritiikki on se, että seurantaevästeet lukevat henkilötietoja – ilman käyttäjän suostumusta. Ja Facebook-pikselievästeelle käyttäjän suostumus on edellytys. GDPR säätelee tätä selkeästi kattavan säännöstön kohdassa 13:

Tietojen antamisvelvollisuus kerättäessä henkilötietoja rekisteröidyltä

Jos rekisteröidyltä kerätään henkilötietoja, vastuuhenkilön tulee tiedot kerätessään rekisteröidylle seuraavista:

  • vastuuhenkilön ja tarvittaessa hänen edustajansa nimi ja yhteystiedot;
  • tarvittaessa tietosuojavastaavan yhteystiedot;
  • mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään…”

Käyttäjälle on myös kerrottava henkilötietojen oikeusperusta ja mahdolliset vastaanottajat.

Facebook Pixelin ja GDPR:n alueella tämä kaikki tarkoittaa, että käyttäjä a) on ilmoitettava evästeiden keräämisestä verkkosivustolla ja b) on myös hyväksyttävä se.

sana facebook on kirjoitettu raaputuspalikoilla puupöydälle

Haluaisitko mieluummin tehdä ilman Facebookin pikselievästettä?

Tietysti Facebook Pixel GDPR -yhteensopivan tekeminen vaatii useita tarkkoja ja asianmukaisia toimenpiteitä. Mutta vaivannäkö on sen arvoista, kun otetaan huomioon seuraava luettelo Facebook-pikselievästeen käytön eduista käyttäjän suostumuksella.

Facebookin pikselieväste mahdollistaa:

  • tehokkaan käsityksen yrityksesi olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymisestä
  • kohdistettujen kampanjoiden kehittäminen sosiaalisen median alueella, joka on niin tärkeä nykyään
  • ihanteellinen tapa tavoittaa kohderyhmä räätälöidyn verkkomainosstrategian avulla
  • verkkomyynnin parantaminen

Nykypäivän ammatilliset online-markkinoinnin strategiat tarvitsevat sosiaalisen median tärkeänä kanavana, jossa kohderyhmäsi kiemurtelee. Siksi on parasta tavoittaa nämä potentiaaliset ja asiakkaat optimoidulla tavalla. Ei ole tarkoituksenmukaista pistää päätä hiekkaan Facebook Pixeliin ja DSGVO:han liittyvien ongelmien vuoksi ja luopua näin tehokkaasta verkkomainonnan menetelmästä. Koska verkkomainonnasta on tullut yrittäjän menestyksen edellytys. On olemassa lukuisia tutkimuksia, jotka osoittavat vaikuttavalla tavalla, että asiakkaat – olipa kyseessä sitten B2B tai B2C – käyttävät Internetiä nykyään etsiäkseen sopivia yrityksiä, tuotteita ja palveluita. Tämä tarkoittaa, että verkkosivustot ja verkkokaupat sekä mainonta sosiaalisessa mediassa ovat tärkeitä tehokkuuden ja menestyksen kannalta.

 

Pysyä ajan tasalla!

tilaa uutiskirje

Välipäätelmä

Facebook-pikselieväste on hyödyllinen tapa seurata käyttäjiä perustana verkkokampanjoiden luomiseen, joista sinä ja yrityksesi hyötyvät pitkällä aikavälillä. Mutta koska Facebook Pixel kerää tietoja käyttäjiltä, GDPR:n säännökset koskevat evästeitä. Mitä se tarkoittaa erityisesti sinulle Facebook-pikselin potentiaalisena käyttäjänä? Mitä sinun tulee verkkosivuston ylläpitäjänä ottaa huomioon ottaaksesi Facebook Pixel GDPR -yhteensopivan?

Nämä kymmenen pistettä mahdollistavat Facebook-pikselievästeiden käyttöönoton käyttäjän suostumuksella tietosuojaa noudattaen. Tietenkin tämä on yleisstandardi. Voit hankkia räätälöidyn ratkaisun Facebook-pikselievästeille Consentmanagerista erikoistuneena suostumuksen hallintapalveluntarjoajana.

1. Oikea Facebook Pixel -tietosuojakäytäntö

Facebook Pixel DSGVO -yhteensopivan käytön kannalta välttämätön perusta on Facebook Pixel -tietosuojaseloste verkkosivustolle, verkkokaupalle tai Facebook-sivulle. Tässä tietosuojaselosteessa sinun on ilmoitettava, että käytät evästeitä. He kuvaavat, millaisia evästeitä – kuten Facebook-pikselieväste – ne ovat ja mikä niiden tarkoitus on. Yksi asia on erityisen tärkeä: Kerro käyttäjälle, että hänellä on oikeus vastustaa Facebook-pikseleiden ja muiden seurantamenetelmien käyttöä milloin tahansa. Tämä vastustusoikeus on keskeinen oikeus, jota on noudatettava Facebook Pixel- ja GDPR-säädösten käytön yhteydessä.

2. Suostumusteksti

Monet verkkosivujen ylläpitäjät ovat sitä mieltä, että kohta 1 (tietosuojailmoituksessa oleva viittaus Facebook-pikseleiden käyttöön seurannan GDPR-yhteensopivuuden takaamiseksi) on riittävä. Mutta näin ei ole. Käyttäjän tulee antaa suostumus Facebook Pixel Cookie Consentin käyttöön eli aktiivisesti hyväksyä seurannan käyttö. Tämä suostumus on olennainen kriteeri, jotta verkkosivusto voi sopia Facebook Pixelistä ja GDPR:stä oikeudellisesti turvallisella ja täydellisellä tavalla siten, että käyttäjän oikeudet toteutetaan laillisesti turvallisesti ja täydellisesti. Sivuston vierailijan suostumus laaditaan suostumustekstillä.

tietokoneen näyttö, jossa on Facebook-sivu"

3. Suostumustekstin sijoittaminen

On tärkeää, että käyttäjät todella tunnistavat tekstin suostumuksensa tai vastalauseen vuoksi. Siksi suostumustekstin sijoittaminen näkyvälle paikalle on kaikki ja loppu. Tähän on kaksi vaihtoehtoa, jotka ovat myös GDPR-yhteensopivia. Joko käytät klassista banneria Facebook Pixel Cookie Consentille tai näytät verkkosivustolle ponnahdusikkunan, jonka avulla kävijän on helppo antaa suostumuksensa seurantaan. Tässä yhteydessä vierailijat voivat yleensä valita useita sallittuja seurantavaihtoehtoja.

4. Määritä seurannan laajuus

Tietosuojailmoituksen ja suostumustekstin kannalta on tärkeää myös se, missä määrin sinä sivuston ylläpitäjänä suunnittelet seurantaa. Tärkeä termi tässä yhteydessä on niin kutsuttu ”laajennettu vertailu” . Nimi on ohjelma. Facebook Pixelin keräämiä tietoja tulee myös verrata asiakkaiden tietoihin, jotka yritys on jo kerännyt. Esimerkkinä ovat asiakasluettelot, mutta myös sähköpostiosoitteet, jotka ovat saattaneet syntyä uutiskirjeiden tilauksista. Tällä datan ja Facebook-pikseleiden yhdistelmällä voi olla merkittävä vaikutus tietosuojaan, koska käyttäjät voivat olla mahdollista tunnistaa.

5. Tee oikea valinta osallistumis- ja kieltäytymismenettelyjen välillä

Sinun tulee ehdottomasti olla tietoinen näistä kahdesta menettelystä. Koska ne ovat erittäin tärkeitä Facebook Pixel DSGVO -yhteensopivan oikean toteutuksen kannalta. Nämä kaksi tapaa antaa suostumuksensa käyttäjän seurantaan eroavat toisistaan siinä, että käyttäjä ottaa aktiivisen roolin osallistumisprosessissa antaakseen suostumuksensa. Tämä saadaan esimerkiksi valitsemalla aktiivisesti seurannan vaihtoehdot (ja niihin liittyvä laajuus). Facebook-pikseleiden käyttöä koskevat tietosuojavaatimukset toteutuvat paremmin opt-in-menettelyissä . Laajennetun tietojen vertailun tapauksessa käyttäjän nimenomainen suostumus on lain mukaan pakollinen. Opt-out-menettelyssä sen sijaan suostumus pidetään oletusarvoisesti itsestäänselvyytenä, ja käyttäjän on ehkä aktiivisesti vastustettava sitä.

6. Päivämäärien valinta

Kaupallisen verkkosivuston ylläpitäjänä sinun tulee analysoida huolellisesti, mitä tietoja keräät käyttäjiltä. Tämä on myös yksi GDPR:n periaatteista, että kerätään vain tiettyä tarkoitusta palvelevia tietoja. Esimerkki uutiskirjeen tilausalueelta: Uutiskirjeen tilaamiseksi on tietysti välttämätöntä kysyä käyttäjän sähköpostiosoite. Mutta puhelinnumero tai sukupuoli ovat välttämättömiä elementtejä. Tilanne on samanlainen Facebook-pikseleiden ja tietosuojan kanssa: Mitä enemmän liitännäisiä sopii siihen, että käyttäjien anonyymiä salanimeä ei enää säilytetä Internetissä, sitä kyseenalaisempi ja kriittisempi menettely on tietosuojavastaavien näkökulmasta. .

7. Noudata kronologista järjestystä

Jotkut yritykset käyttävät seurantatyökalutoimintoa ennen kuin käyttäjä voi peruuttaa sen. Tämä ei ole laissa sallittua, ja siitä rangaistaan yleensä jo epämiellyttävillä sakoilla. Periaatteessa käyttäjän suostumus on ensin oletettava ennen seurantamenetelmien käyttöä. Tämä on erityisen tärkeää myös, jos myöhemmin tehdään yksityiskohtainen vertailu asiakasluetteloihin ja muihin yrityksen itsensä keräämiin tietoihin. Jos käyttäjä ei anna suostumustaan ja käyttää silti verkkosivustoa ja sen sisältöä, tämä ei tarkoita, että hän hyväksyy Facebook-pikselievästeen!

8. Toteuta todisteet GDPR:n mukaisesti

Jotta Facebook Pixel DSGVO olisi reilu, on myös välttämätöntä, että käyttäjälle voidaan milloin tahansa antaa tietoa siitä, mitä tietoja hän kerää, tallentaa ja käyttää. Kaksi GDPR:n näkökohtaa ovat erityisen tärkeitä, jotta tällainen tietojenkäsittely voidaan todistaa. Toinen on ns. tietosuojavaikutusten arviointi ja toinen lista yrityksen suorittamista menettelytavoista . Molemmat tulee tehdä ammattimaisen tietosuojavastaavan toimesta. Consentmanager voi myös suorittaa tällaista tehtävää suostumuksen hallinnan tarjoajana.

9. Nimeä tietosuojavastaava

On välttämätöntä ottaa käyttöön Facebook Pixeliä ja GDPR:ää koskevat ohjeet. Vakavuutta ja läpinäkyvyyttä osoittaa kuitenkin myös se, että käyttäjille tiedotetaan mahdollisimman hyvin seurannan tyypistä ja toiminnasta . Näin ollen myös julkaisussa ja tietosuojaselosteessa mainitun tietosuojavastaavan tulee pystyä käsittelemään ammattimaisesti ja tarkasti asianomaisten verkkosivustojen vierailijoiden yksittäiset tiedustelut. Tämä on usein jopa etu verkkokilpailussa, sillä käyttäjät tai asiakkaat suosivat ja luottavat erityisesti yrityksiin, jotka huomioivat nykyaikaisen tietosuojan.

10. Käytä tukea

Facebook-pikseleiden ja tietosuojan asianmukainen linkittäminen vaatii sekä teknistä että juridista tietämystä. Ja tämä osaaminen on tärkeää. Koska GDPR:n säännösten noudattamatta jättäminen on tietosuojaviranomaisten sanktioita. On olemassa muutamia tapoja, joilla voit integroida tärkeän yksityisyyden suojan verkkomainonnassasi.

Tarjoa tukea sinulle:

  • Valmiit laajennukset, joissa yhdistyvät Facebook Pixel Cookie ja suostumuskysely
  • toimivaltainen tietosuojavastaava, joka toteuttaa Facebook Pixelin ja GDPR:n yhdistämisen lainmukaisella tavalla
  • erikoistunut verkkotoimisto, joka ottaa tietosuojan huomioon myös sosiaalisen median toiminnassa
  • Suostumuspäällikkö suostumuksen hallinnan tarjoajana

Suostumustenhallinnan tarjoajat , kuten Consentmanager, tarjoavat korkeatasoista erikoistumista, kun on kyse ihmisten suostumuksesta kerätä ja tallentaa tietojaan seurannan avulla. Jos päätät palkata CMP-asiantuntijan, sinulla on ratkaiseva etu, että he integroivat myös Facebook Pixeliin ja GDPR:ään ajoittain esitettävät lailliset muutokset. Mainontatoimintasi Internetissä on järjestetty tietosuojamääräysten mukaisesti ja voit keskittyä täysin ydinosaamiseesi.

FAQ: usein kysytyt kysymykset Facebook Pixelistä ja GDPR:stä

ei Tietenkin GDPR koskee kaikkia muunnelmia , joiden tarkoituksena on kerätä käyttäjiltä henkilötietoja ja käyttää niitä omiin liiketoimintatarkoituksiinsa. Esimerkiksi YouTube on myös osa sosiaalista mediaa, jossa dataa kerätään. Facebookin pikselit ja tietosuoja ovat kuitenkin erityisen tärkeitä, koska työkalua käytetään laajasti mainosten onnistumisen ja strategisen kohdistuksen mittaamiseen.

Monet yritykset kokevat, että GDPR-säädösten käyttöönoton myötä seuranta ei ole enää lain mukaista. Mutta on varmasti tapoja tehdä Facebook Pixel – ja GDPR – yhteensopivaksi . Arvokasta tukea on saatavilla asiaankuuluvilta erikoistuneilta virastoilta ja suostumuksen hallinnan tarjoajilta, kuten Consentmanager. Ammattimaisella ymmärryksellään voimassa olevasta lainsäädännöstä he luovat selkeyttä toimenpiteiden lainmukaiseen toimeenpanoon.

Ongelmia Facebook Pixel -evästeen ja tietosuojan kanssa? CMP on täydellinen kumppani kaikkeen Internetin toimintaan, joka on tietosuojalain mukaan moitteeton. Consentmanagerin tapaan tunnistat oikean CMP:n ei-sitovista neuvoista, hyvistä referensseistä, räätälöidyistä konsepteista ja reilusta hinta-laatusuhteesta. On myös plussaa, jos CMP ottaa myös tietosuojavastaavan tehtävän.

Tietosuojavastaavan pätevyyden käyttämiseen on kaksi perustapaa. Voit esimerkiksi isompana yrityksenä nimittää pätevän työntekijän tietosuojavastaavaksi tai teettää tämän tehtävän osana ulkoistamista .

Luonnollisesti. Yleisen tietosuoja-asetuksen noudattaminen on välttämätöntä sekä verkkosivuston uudelleensuunnittelun että olemassa olevien verkkosivustojen uudelleenkäynnistämisen kannalta. Tätä valvovat tietosuojaviranomaiset sekä asiakkaat ja erityisesti kilpailu.

Periaatteessa silloin, kun henkilötietoja kerätään. Mitä enemmän nämä vaikuttavat siihen, että tietystä henkilöstä voidaan tehdä johtopäätöksiä , sitä kriittisemmin menetelmiä tulee arvioida. Käyttäjätietojen kerääminen ilman suostumusta ei ole lainmukaista.

Yleinen tietosuoja-asetus koskee kaikkia, jotka keräävät, säilyttävät, käsittelevät ja käyttävät kiinnostuneiden tai potentiaalisten asiakkaiden henkilötietoja . Tyypillisiä esimerkkejä ovat kaikki verkkosivustoihin, verkkokauppoihin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät verkkotoiminnot, kuten tilin rekisteröinti, uutiskirjeen tilaaminen, kilpailuun osallistuminen, tuotteiden tutkiminen tai lomakkeiden käyttö.


lisää kommentteja

Videot

Webinaari: Ei evästeitä = tulonmenetyksiä?

Verkkomaailma on suurten muutosten edessä erityisesti julkaisijoiden ja mainostajien kannalta. Maaliskuun 11. päivänä isännöimme yhdessä Refinery89.com:n kanssa webinaarin ”Ei evästeitä = tulonmenetyksiä” tarkastellaksemme tulevaisuutta. Webinaari pidettiin englanniksi. Seuraavista aiheista keskusteltiin: yleiskatsaus Webinaari tarjosi arvokkaita näkemyksiä siitä, kuinka julkaisijat ja mainostajat voivat valmistautua uusiin tietosuojamääräyksiin ja mitä evästeiden turvallisia ratkaisuja on olemassa. PDF webinaariin löytyy täältä […]
Webinar Google Consent Mode v2
Uusi, Videot

Webinaari: Googlen suostumustila v2

Webinaari aiheesta ”Google Consent Mode v2” pidettiin 27. helmikuuta 2024. PDF webinaariin löytyy täältä ladattavaksi . Seuraavista aiheista keskusteltiin: yleiskatsaus Kaikki puhuvat Google Consent Mode v2:sta. Maaliskuusta 2024 alkaen Google edellyttää, että kaikki verkkosivustot ja sovellukset käyttävät Googlen suostumustilaa v2. Tätä varten on tärkeää, että sinulla on Googlen sertifioima CMP. suostumusmager on jo yksi Googlen […]