Google, viimeinen suurimmista selaimista, kuten Firefox ja Safari, joka on vähitellen siirtymässä pois kolmannen osapuolen evästeistä, on jo ilmoittanut, että se on täysin vapaa kolmannen osapuolen evästeistä vuoden 2024 loppuun mennessä. Selitämme alla, mitä tämä tarkoittaa ja miten tämän pitäisi tapahtua!
Evästeillä on tärkeä rooli verkkosivustojen online-toiminnan seurannassa. Ne mahdollistavat mekanismit, kuten profiloinnin, uudelleenkohdistamisen ja verkkokauppojen perustoiminnot, kuten tavaroiden varastoinnin käyttäjän ostoskoriin. Tästä syystä kolmannen osapuolen evästeiden poistamisella voi olla merkittävä vaikutus seurantatietoihin, kuten tulosprosenttiin. On suositeltavaa, että markkinajohtajat, mainostajat ja julkaisijat alkavat etsiä vaihtoehtoisia menetelmiä tai työkaluja.
Yleiskatsaus erityyppisiin evästeisiin
Kolmannen osapuolen evästeiden poistamisen selittämiseksi tässä on lyhyt kuvaus erityyppisistä evästeistä, erityisesti kahdesta suosituimmasta: ensimmäisen osapuolen evästeistä ja kolmannen osapuolen evästeistä.
Ensimmäisen osapuolen evästeet ovat saman verkkotunnuksen asettamia evästeitä. Jos sinulla on verkkokauppasivusto, ensimmäisen osapuolen evästeet auttavat asiakkaitasi ”muistamaan” tuotteet ja lisäämään ne ostoskoriin.
Toisaalta, jos olet ladannut YouTubeen videon, joka on nyt upotettu verkkosivustollesi, kolmannen osapuolen evästeet asetetaan, koska video tulee kolmannen osapuolen verkkotunnuksesta, nimittäin YouTubesta.
Huomautus: On tärkeää tietää, että myös kolmannet osapuolet voivat asettaa ensimmäisen osapuolen evästeitä ja ne toimivat edelleen. Esimerkki tästä on Google Analytics. Google on kolmas osapuoli, joka asettaa omaan verkkotunnukseesi evästeitä, joita voit käyttää sen analysointitarkoituksiin. Nämä evästeet eivät katoa tulevaisuudessa, vaikka ne on asettanut ulkoinen verkkotunnus.
Etkö ole vielä kyllästynyt kekseihin? (Kuka ei? 🍪) Tässä on yksityiskohtainen oppaamme kaikista evästeistä. Paitsi syötävät 😉.
Mitä tapahtuu, jos kolmannen osapuolen evästeet katoavat? Tarvitseeko verkkosivustoni vielä evästebannerin?
Yksinkertainen vastaus on: kyllä! Tarvitset silti evästebannerin. Muista, että vain kolmannen osapuolen evästeet katoavat, kun taas ensimmäisen osapuolen evästeitä käytetään edelleen. Nämä ei-välttämättömät evästeet, kuten markkinointianalyysiä varten, vaativat silti suostumuksen ja siksi evästebannerin. LocalStorage, jossa tiedot pysyvät asiakaspuolella, eikä niitä lähetetä palvelimelle automaattisesti evästeiden tavoin, säilyy edelleen olemassa. Tämä edellyttää edelleen käyttäjän suostumusta tietosuojalakien, kuten GDPR:n, mukaisesti. Tämän vuoksi on entistä tärkeämpää saada suostumus henkilötietojen välittämiseen evästebannerin avulla.
Kuitenkin kysymykset, jotka sinun tulee kysyä itseltäsi, ovat:
- Millaisia evästeitä käytät?
- Mihin käytät evästeitä?
- Käytätkö LocalStoragea?
- Kuka asettaa evästeet?
Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa sinua selvittämään, mitä vaihtoehtoja sinun tulisi käyttää kolmannen osapuolen evästeiden sijasta.
Lisäksi vuonna EDBP:n uudet suuntaviivat selvensivät, että IP-osoitteiden siirto kuuluu sähköisen viestinnän tietosuojakäsittelyyn ja vaatii siksi oikeusperustan, joka on joko välttämätön tai, jos se ei ole välttämätöntä, edellyttää suostumusta. Tämä tekee evästebannerista entistä tarpeellisemman.
EDBP:n viralliset ohjeet löytyvät täältä.
Valmis käytöstäpoistoon vuoden 2024 alussa, täydellinen poisto vuoden 2024 lopussa
Kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppuminen on jo päätetty, ja sitäkin tärkeämpää on saada tarkka yleiskuva aikataulusta, jotta varautumiseen vaihtoehtoisiin seurantamenetelmiin jää riittävästi aikaa. Googlen virallisen ilmoituksen mukaan kolmannen osapuolen evästeiden vaiheittaisen poistamisen ensimmäinen vaihe vaikuttaa yhteen prosenttiin Chromen käyttäjistä, mikä tarkoittaa, että heillä ei ole kolmannen osapuolen evästeitä käytössä vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen mennessä. Odotamme, että seuraavassa vaiheessa, kolmannella vuosineljänneksellä, 100 % Chromen käyttäjistä poistaa kolmannen osapuolen evästeet käytöstä.
Muut selaimet jatkavat samalla tavoitteella: vuoden 2024 loppuun mennessä selaimet eivät enää tue kolmannen osapuolen evästeitä. Yhä useammat tekniikat seuraavat perässä eivätkä enää tue kolmannen osapuolen evästeiden käyttöä.
Mitä vaikutuksia kolmannen osapuolen evästeiden poistamisella on verkkosivustoihin?
Evästeiden täydellisen poistamisen jälkeen voidaan kuvitella erilaisia skenaarioita, vaikka joitain muutoksia saattaa olla jo kehitteillä. Puhumme aiheesta
1. vähemmän seurattavat markkinointitavoitteet ja
2. Kolmannen osapuolen yleisötiedot eivät ole enää saatavilla.
Jos työskentelet ensisijaisesti mainosten parissa ja sinun on pystyttävä seuraamaan mainoskulujasi, sinun voi olla vaikeampi perustella mainoskulujasi tulevaisuudessa, koska samaa näkyvyyden tasoa ei voida enää taata.
Nämä näkyvyyden muutokset voivat johtaa myös vaihtoehtoisiin menetelmiin. Se voi tarkoittaa siirtymistä tehokkuuteen perustuvista malleista klikkauksiin tai näyttökertoihin perustuviin malleihin.
Laadusta tulee avainasemassa, olitpa sitten laadukkaita verkkosivustoja etsivä mainostaja tai laadukasta sisältöä tuottava julkaisija. Laatu voi nyt enemmän kuin koskaan olla ratkaiseva tekijä mainoskuluissa.
Toinen skenaario, jota verkkosivustojen ylläpitäjien on odotettava, on kolmannen osapuolen tietojen lähes varma poistaminen. Nämä tiedot sisältävät muun muassa profiilit, ostoaiheet, sukupuoli- ja ikäluokat. Sen sijaan markkinoijilla ja julkaisijoilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin luottaa ensimmäisen osapuolen tietoihin.
Valmistautuminen ja mahdollisuudet verkkosivustojen omistajille
On parasta käyttää jo olemassa olevia tietoja. Jos ei, voit aloittaa tietojen keräämisen.
Aloita tiedoista, jotka olet jo kerännyt uutiskirjeen tilaajista, asiakkaiden ostoksista tai aiempien kyselyiden tiedoista. Ja tietysti , ennen kuin aloitat henkilötietojen käsittelyn , sinulla pitäisi olla jo evästebanneri, jotta käyttäjät voivat antaa suostumuksensa tietojensa keräämiseen. Jos ei, nyt on aika tehdä se. Sen jälkeen voit aloittaa tietojen keräämisen ilman juridisia ongelmia!
Johtopäätös: Valmistaudu kolmannen osapuolen evästeiden lopettamiseen mennessä
- keskittyä korkealaatuiseen verkkosisältöön – julkaisijoille, myös mainostajille. Jos olet verkkokaupan parissa, varmista, että verkkosivustosi sisältö on tarpeeksi houkutteleva, mukaan lukien tuotekuvat, kuvaukset ja myymäläsi käytettävyys.
- Tutustu vaihtoehtoihin kolmannen osapuolen evästeille nyt!
- Ja lopuksi, evästebannerin käyttö on erittäin tärkeää, jotta voidaan kerätä kaikenlaista dataa ilman juridisia ongelmia! Aloita ensimmäisen osapuolen tietojen kerääminen nyt.
consentmanager avulla bannerisi on valmis käytettäväksi muutamassa minuutissa – ja se on ilmaista. Kokeile nyt!