Puolan uusi sähköisen viestinnän laki (ECL) tuli voimaan 10.11.2024. Sittemmin se on korvannut Puolan edellisen vuoden 2004 televiestintälain. Tärkein ero aikaisempaan telelakiin on soveltamisala, joka nyt koskee myös verkkoviestintäpalveluja tarjoavia yrityksiä . Se yhdenmukaistaa Puolan lainsäädäntökehyksen Euroopan unionin standardien kanssa ja keskittyy tietosuojaan, käyttäjien oikeuksiin ja saavutettavuuteen.
Yritysten, jotka tarjoavat viestintäsovelluksia, sähköpostia, videoneuvottelualustoja tai muita online-kokoustyökaluja, odotetaan noudattavan ECL:ää . Siksi on tärkeää tarkistaa olemassa olevat sopimukset ja liiketoimintatavat uusien vaatimusten valossa.
Keskustelemme alla, mitä muutoksia tämä voi aiheuttaa yrityksille ja mitä voit tehdä niille.
Mitä velvoitteita verkkoviestintäpalveluille on Puolan ECL:n mukaan?
ECL:n sähköisen viestinnän tarjoajille asettamat velvoitteet:
- Palveluntarjoajien on annettava kuluttajalle selkeät tiedot palvelusta ja tiivistelmä ehdoista ennen sopimuksen tekemistä.
- Palveluntarjoajat eivät saa syrjiä kansallisuuden, asuinpaikan tai sijainnin perusteella.
- Palveluntarjoajien on julkaistava ajankohtaiset tiedot tarjotuista palveluista verkkosivuillaan. Tietojen tulee sisältää tiedot palveluista, hinnoista, asiakaspalvelusta ja sopimusehdoista.
- Palveluntarjoajat eivät saa muuttaa sopimusehtoja ilman yhteistä suostumusta.
- Palveluntarjoajien on varmistettava, että vammaisilla on yhtäläinen pääsy palveluihinsa ja tiloihinsa , ja asetettava nämä tiedot saataville verkkosivuillaan. ❗ Olemme koonneet tähän yhteenvedon tärkeimmistä evästebannereidesi ja muiden verkkosivustosi osien saavutettavuudesta.
- Palveluntarjoajien on hankittava asiakkaan suostumus ennen maksullisten valinnaisten palvelujen aktivoimista.
- Palveluntarjoajien on vastattava sähköisiä palveluita tai valinnaisia maksuja koskeviin valituksiin.
- Palveluntarjoajat eivät saa lähettää markkinointiviestejä ilman käyttäjän suostumusta .
Mitä voit tehdä nyt täyttääksesi ECL Polandin?
Puolan sähköisen viestinnän laki (ECL) noudattaa tietosuojasäännöksiä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR), ja ottaa käyttöön uusia saavutettavuusstandardeja. Yritysten on mukautettava palveluitaan tai mahdollisesti nykyisiä prosessejaan säännösten mukaisiksi. Tämä sisältää sen varmistamisen, että evästebannerisi on oikein määritetty käyttäjän suostumuksen saamiseksi ja henkilötietojen suojaamiseksi.
Ota käyttöön selkeä evästebanneri
ECL:n läpinäkyvyysvaatimusten täyttämiseksi ota käyttöön evästebanneri , joka ilmoittaa käyttäjille selkeästi käytetyistä evästeistä ja saa heidän suostumuksensa ennen niiden aktivointia. Käytä evästebannerityökalua, kuten consentmanager kerätäksesi laillisesti käyttäjän suostumuksen ja tallentaaksesi suostumustietueita.
Varmista saavutettavuus kaikille käyttäjille
Evästebannerisi, kuten muun verkkopalvelusi, on oltava täysin käytettävissä. Noudata uusimpia WCAG-ohjeita varmistaaksesi, että verkkosivustosi tai sovelluksesi on kaikkien, myös vammaisten, käytettävissä. consentmanager avulla voit hallita esteettömyysasetuksia vain muutamalla napsautuksella kojelautastasi.
consentmanager yksinkertaistaa noudattamistasi
Nyt kun uusi laki on tullut voimaan, on aika ottaa ensimmäiset askeleet. Varmista, että verkkosivustosi täyttää ECL:n esteettömyyttä , läpinäkyvyyttä ja käyttäjän suostumusta koskevat vaatimukset. consentmanager yksinkertaistaa tätä prosessia ja tukee sinua yhteensopivan evästebannerin käyttöönotossa. Aloita vaatimustenmukaisuusprosessi nyt.