Uusi

Analyysi: Evästeet 100 suosituimmassa verkkokaupassa


Osa työhönämme suostumusmanagerilla on nähdä, mitä markkinat tekevät. Siksi otimme 100 parasta saksalaista verkkokauppaa ja tarkastelimme missä, milloin ja mitä evästeitä asetetaan ja millaisia evästebannereita käytetään. Tulos: kysyntä on tukossa.

kaavio, joka näyttää ilman lupaa käytettyjen evästeiden määrän 100 suurimmassa Saksan verkkokaupassa

80 parhaan evästeen joukossa ilman lupaa

Otimme analyysiä varten EMI:ltä listan 100 eniten liikevaihdoltaan vuonna 2020 saavuttaneesta verkkokaupasta ja haimme jokaisen kaupan yksitellen Chrome-selaimella incognito-tilassa. Odotamme näkevämme sivuilla keskimäärin kourallisen evästeitä – näiden verkkokauppojen tietosuojakäsittelyn tulos oli enemmän kuin järkyttävä:

100 sivusta vain kahdella sivulla ei ollut yhtä evästettä, mutta 15 sivulla oli yli 30 evästettä – ilman suostumuspainiketta, muistakaa. (Surullinen) huipulla on muotikauppias, joka asettaa täydet 80 evästettä ennen kuin vierailija on antanut suostumuksensa – vaikka sivustolla näkyy evästebanneri, joka sallii kieltäytymisen. Jopa keskiarvo on huomattavasti korkeampi kuin odotimme, noin 16 evästettä (ennen hyväksyntää) kauppaa kohti . Vaikka kaupat väittäisivät, että monet evästeet voivat olla ”toimivia” ja ”olennaisia” – onko 16 evästettä todella tarpeen siihen?

”Kotitekoinen”-brändin evästebanneri

Yllätyimme myös niiden liikkeiden määrästä, jotka halusivat rakentaa omia evästeitään tai käyttää valmiita skriptejä Internetistä ammattimaisen evästeratkaisun sijaan. Noin 40 % kyselyyn vastanneista verkkokaupoista käytti kotitekoista evästebanneria. Tulos on vastaavasti huono tässä: vain harvat oli suunniteltu GDPR/ePrivacy-yhteensopiviin.

Kauniisti suunniteltu, mutta ei yhteensopiva

Valitettavasti positiivisia esimerkkejä on vain muutama. Vaikka jotkut kaupat estävät kolmannen osapuolen palveluntarjoajat esimerkillisesti, ne eivät ole täysin täydellisiä suostumuskerroksen viestinnän suhteen. Useimmissa tapauksissa puuttuu perustiedot, kuten mitä palveluntarjoajia käytetään, mihin tarkoitukseen pyritään tai mitä oikeusperustoja käytetään. Hyvin harvat kaupat todella listaavat evästeitä ja suurin osa niistä, mutta ei tarjoajia.

Jotkut sivustot ponnistelevat graafisen suunnittelun kanssa – mutta liian usein painopiste näyttää olevan houkutella kävijää napsauttamaan ”Hyväksy”. Esimerkiksi musiikkikauppa käyttää hauskaa evästebanneria, mutta myös tässä hyväksynnän ja hylkäämisen välinen tasa-arvoinen kohtelu puuttuu:

sarjakuvahahmo isoäidistä, joka tuo lautasen keksejä ja kappaleen tekstiä

Rostockin aluetuomioistuin varoitti äskettäin , että yhtäläinen hyväksyntä ja hylkääminen on tärkeää. Kuitenkin: 100 tutkimastamme verkkokaupasta löysimme vain yhden, jossa hylkääminen on rakenteeltaan samalla tavalla kuin hyväksyntä. 50 kaupassa ei ollut suoraa kieltäytymisvaihtoehtoa, vain ”Asetukset”-painike tai linkki. Yhteensä 8 kaupassa oli myös evästebanneri, jossa ei ollut asetuksia eikä hylkäyspainiketta tai linkkiä.

negatiivisia esimerkkejä

Monien verkkokauppojen joukossa on paljon, mikä on tehty oikein – mutta valitettavasti on myös monia kauppoja, jotka näyttävät elävän vielä GDPR:tä edeltävällä aikakaudella. Tässä on joitain negatiivisia esimerkkejä siitä, kuinka sitä ei tehdä:

Esimerkki evästebannerista, jossa on "Hyväksyn"-painike
Esimerkki evästebannerista, jossa on "Hyväksyn"-painike
Erittäin huomaamaton evästebanneri "Hyväksyn"-painikkeella
Yksinkertainen evästebanneri

Johtopäätös

Yhteenvetona voidaan todeta, että Saksan verkkokauppa on valitettavasti erittäin pettymys. Statistan mukaan kukin näistä yrityksistä on tuottanut yli 70 miljoonan euron vuosimyyntiä – mutta samaan aikaan vain muutama verkkokauppa onnistuu näyttämään suunnilleen GDPR:n mukaisen suostumuskerroksen. Tältä osin: Hyvät verkkokaupat, parannettakaa kiireesti tarve saada kiinni 🙂

Jos haluat tietää, mitä evästebannerin tulee sisältää ainakin verkkokaupan tietosuojaa varten, voit löytää tietoja GDPR-verkkokaupan tarkistuslistastamme .


lisää kommentteja

EDPB opinion on pay or consent model
Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja […]
New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]