Analyysi: Evästeet 100 suosituimmassa verkkokaupassa

Osa työhönämme suostumusmanagerilla on nähdä, mitä markkinat tekevät. Siksi otimme 100 parasta saksalaista verkkokauppaa ja tarkastelimme missä, milloin ja mitä evästeitä asetetaan ja millaisia evästebannereita käytetään. Tulos: kysyntä on tukossa.

kaavio, joka näyttää ilman lupaa käytettyjen evästeiden määrän 100 suurimmassa Saksan verkkokaupassa

80 parhaan evästeen joukossa ilman lupaa

Otimme analyysiä varten EMI:ltä listan 100 eniten liikevaihdoltaan vuonna 2020 saavuttaneesta verkkokaupasta ja haimme jokaisen kaupan yksitellen Chrome-selaimella incognito-tilassa. Odotamme näkevämme sivuilla keskimäärin kourallisen evästeitä Рnäiden verkkokauppojen tietosuojakäsittelyn tulos oli enemmän kuin järkyttävä:

100 sivusta vain kahdella sivulla ei ollut yht√§ ev√§stett√§, mutta 15 sivulla oli yli 30 ev√§stett√§ – ilman suostumuspainiketta, muistakaa. (Surullinen) huipulla on muotikauppias, joka asettaa t√§ydet 80 ev√§stett√§ ennen kuin vierailija on antanut suostumuksensa – vaikka sivustolla n√§kyy ev√§stebanneri, joka sallii kielt√§ytymisen. Jopa keskiarvo on huomattavasti korkeampi kuin odotimme, noin 16 ev√§stett√§ (ennen hyv√§ksynt√§√§) kauppaa kohti . Vaikka kaupat v√§itt√§isiv√§t, ett√§ monet ev√§steet voivat olla ”toimivia” ja ”olennaisia” – onko 16 ev√§stett√§ todella tarpeen siihen?

”Kotitekoinen”-br√§ndin ev√§stebanneri

Yllätyimme myös niiden liikkeiden määrästä, jotka halusivat rakentaa omia evästeitään tai käyttää valmiita skriptejä Internetistä ammattimaisen evästeratkaisun sijaan. Noin 40 % kyselyyn vastanneista verkkokaupoista käytti kotitekoista evästebanneria. Tulos on vastaavasti huono tässä: vain harvat oli suunniteltu GDPR/ePrivacy-yhteensopiviin.

Kauniisti suunniteltu, mutta ei yhteensopiva

Valitettavasti positiivisia esimerkkejä on vain muutama. Vaikka jotkut kaupat estävät kolmannen osapuolen palveluntarjoajat esimerkillisesti, ne eivät ole täysin täydellisiä suostumuskerroksen viestinnän suhteen. Useimmissa tapauksissa puuttuu perustiedot, kuten mitä palveluntarjoajia käytetään, mihin tarkoitukseen pyritään tai mitä oikeusperustoja käytetään. Hyvin harvat kaupat todella listaavat evästeitä ja suurin osa niistä, mutta ei tarjoajia.

Jotkut sivustot ponnistelevat graafisen suunnittelun kanssa – mutta liian usein painopiste n√§ytt√§√§ olevan houkutella k√§vij√§√§ napsauttamaan ”Hyv√§ksy”. Esimerkiksi musiikkikauppa k√§ytt√§√§ hauskaa ev√§stebanneria, mutta my√∂s t√§ss√§ hyv√§ksynn√§n ja hylk√§√§misen v√§linen tasa-arvoinen kohtelu puuttuu:

sarjakuvahahmo isoäidistä, joka tuo lautasen keksejä ja kappaleen tekstiä

Rostockin aluetuomioistuin varoitti √§skett√§in , ett√§ yht√§l√§inen hyv√§ksynt√§ ja hylk√§√§minen on t√§rke√§√§. Kuitenkin: 100 tutkimastamme verkkokaupasta l√∂ysimme vain yhden, jossa hylk√§√§minen on rakenteeltaan samalla tavalla kuin hyv√§ksynt√§. 50 kaupassa ei ollut suoraa kielt√§ytymisvaihtoehtoa, vain ”Asetukset”-painike tai linkki. Yhteens√§ 8 kaupassa oli my√∂s ev√§stebanneri, jossa ei ollut asetuksia eik√§ hylk√§yspainiketta tai linkki√§.

negatiivisia esimerkkejä

Monien verkkokauppojen joukossa on paljon, mikä on tehty oikein Рmutta valitettavasti on myös monia kauppoja, jotka näyttävät elävän vielä GDPR:tä edeltävällä aikakaudella. Tässä on joitain negatiivisia esimerkkejä siitä, kuinka sitä ei tehdä:

Esimerkki evästebannerista, jossa on
Esimerkki evästebannerista, jossa on
Erittäin huomaamaton evästebanneri
Yksinkertainen evästebanneri

Johtopäätös

Yhteenvetona voidaan todeta, ett√§ Saksan verkkokauppa on valitettavasti eritt√§in pettymys. Statistan mukaan kukin n√§ist√§ yrityksist√§ on tuottanut yli 70 miljoonan euron vuosimyynti√§ ‚Äď mutta samaan aikaan vain muutama verkkokauppa onnistuu n√§ytt√§m√§√§n suunnilleen GDPR:n mukaisen suostumuskerroksen. T√§lt√§ osin: Hyv√§t verkkokaupat, parannettakaa kiireesti tarve saada kiinni ūüôā

Jos haluat tietää, mitä evästebannerin tulee sisältää ainakin verkkokaupan tietosuojaa varten, voit löytää tietoja GDPR-verkkokaupan tarkistuslistastamme .