Uusi

IAB GPP: Uusi IAB TCF -korvaus


IAB esitteli uusimman standardinsa syyskuussa: IAB GPP. Tässä selitämme, mikä sen takana on, miten sitä käytetään ja miksi GPP:stä on tulossa IAB TCF v3:n korvaaja.

IAB TCF v2

Euroopassa IAB TCF v1 -standardi on ollut mittarina vuodesta 2018 lähtien, kun on kyse suostumuksen välittämisestä verkkosivustoilta muille markkinaosapuolille (yleensä mainostajille). Vuonna 2020 julkaistiin uusi versio IAB TCF v2:lla, joka toi useita parannuksia. Sen jälkeen on kuitenkin tapahtunut paljon ja monia uusia vaatimuksia on lisätty, joita ei ole toteutettu TCF v2:ssa. Tämä sisältää:

  • TCF:ää kritisoidaan Belgiassa useista tekijöistä. Teknisesti päivitys on siksi tarpeen, jotta voidaan vastata uusiin viranomaisten asettamiin vaatimuksiin
  • TCF v2:n jälkeen TCF:n käyttö on toisaalta muuttunut (näemme paljon enemmän julkaisijoiden rajoituksia), toisaalta monia uusia toimittajia on sisällytetty IAB:n GVL-luetteloon (”Global Vendor List”). Molemmat varmistavat, että suostumusmerkkijono kasvaa ja tulee siten yhä enemmän ongelmaksi.

Euroopan lisäksi monet muut alueet ovat nyt niin pitkällä, että tarvitaan yhtenäinen suostumusstandardi. Euroopan ja Kalifornian jälkeen vastaavat signaalit on lähetettävä myös Kanadaan, Virginiaan, Coloradoon, Utahiin ja Connecticutiin 1. tammikuuta 2023 alkaen. Voidaan myös olettaa, että lähitulevaisuudessa seuraa muita alueita. TCF on kuitenkin suunniteltu vain Eurooppaa varten (GDPR), ja sen kopioiminen joka kerta ei ole kestävää palveluntarjoajille pitkällä aikavälillä. Siksi tarvitaan uusi ratkaisu, joka toisaalta käsittelee TCF:n ongelmia ja toisaalta on riittävän joustava ja laaja ollakseen toteutettavissa monille uusille alueille.

Global Privacy Platform

Vastaus yllä oleviin ongelmiin on nyt GPP tai Global Privacy Platform. GPP, osa IAB Tech Labia, on ensisijaisesti tekninen eritelmä eikä nimenomaisesti ”käytäntö”. Se säätelee erityisesti, kuinka ”Suostumusmerkkijono” on rakennettu, mitkä API:t ovat saatavilla ja kuinka CMP:t, julkaisijat ja toimittajat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kuitenkin sen sijaan, että GPP määrittäisi kiinteän järjestyksen, kuten TCF:ssä, GPP määrittelee vain elementtien ”rakennussarjan”, jota alueelliset spesifikaatiot voivat sitten käyttää. Joten jos alue haluaa tarjota huomenna uuden teknisen ratkaisun, se voi tehdä sen erittäin helposti GPP:n pohjalta – ilman, että hänen tarvitsee kirjoittaa suuria ja laajoja teknisiä eritelmiä. Alueen tarvitsee vain luoda politiikka (”säännöt”) ja kirjoittaa Manfist. Jälkimmäinen säätelee tietojen teknistä rakennetta ja toimii automaattisesti kaikkien GPP-toimintojen perustana.

Fibonacci puristamiseen

Yksi IAB TCF v2:n (Eurooppa) suurimmista ongelmista on suostumusmerkkijonojen, joita kutsutaan myös TCStringiksi, kasvava koko. Vaikka ”kaikki hylätty” -suostumusmerkkijono on yleensä vain noin 60 merkkiä pitkä, ”kaikki hyväksytty” -suostumusmerkkijono voi olla 300 tai 500 merkkiä pitkä. Jos verkkosivuston palveluntarjoajaluettelo on erittäin pitkä tai julkaisijarajoituksia, TCS-merkkijono voi olla myös muutaman kilotavun (eli tuhansien merkkien) pituinen. Tällaiset pitkät merkkijonot hidastavat verkkosivujen latausnopeutta, aiheuttavat muistiongelmia ja voivat joissain tapauksissa jopa aiheuttaa verkkosivujen saavuttamattomiksi.

Ongelman ratkaisua kutsutaan Fibonacciksi. Noin vuonna 1202 italialainen matemaatikko kehitti matemaattisen sekvenssin, jota voidaan käyttää yksinkertaisesti kuvaamaan numeroita. Nykypäivän tietokonejärjestelmiin siirrettynä numerosarjoja käytetään viime kädessä pakkaamiseen: IAB TCF v2:n monien pitkien bittiketjujen sijaan GPP yksinkertaisesti pakkaa Fibonacci-lukuja sisältävät numerosarjat hyvin lyhyiksi bittisarjoiksi. Ja tulos on vaikuttava: vaikka hylkäyssuostumusmerkkijonojen pituus pysyy suunnilleen samana, se kutistuu joissakin tapauksissa 70 %, erityisesti pitkien suostumusmerkkijonojen tapauksessa. IAB TCF:n suostumusmerkkijono, joka oli aiemmin 1000 merkkiä pitkä, voitiin esittää GPP:llä vain noin 300 merkillä.

IAB TCF Kanadan ja Yhdysvaltain osavaltioiden ensimmäinen testi

Kanada on ensimmäinen alue, joka käyttää uutta GPP-standardia. IAB TCF Canadaa palvellaan yksinomaan GPP:n kautta: Jos julkaisija tai toimittaja haluaa käyttää signaaleja Kanadan markkinoille, hänen (vain) on otettava käyttöön GPP. Vaikka TCF Canada on suurelta osin 1:1 kopio IAB TCF v2:sta (Europe), se eroaa teknisesti pääsyreitin ja koodauksen suhteen.

Kanadan lisäksi uusia tietosuojalakeja tulee voimaan tai ne tulevat voimaan useiden Yhdysvaltain osavaltioiden viranomaisten toimesta 1.1.2023 alkaen. IAB TCF Canadan lisäksi IAB julkaisee todennäköisesti lisää GPP-määrityksiä Coloradolle, Utahille tai Virginialle tässä kuussa.

suostumuspäällikkö ja GPP

Suostumusmanager-tiimillä oli keskeinen rooli GPP:n kehittämisessä. Esimerkiksi suostumusjohtajan toimitusjohtaja Jan Winkler on IAB:n pääkehittäjä GPP:n teknisen eritelmän takana ja on siksi vastuussa uuden standardin suunnittelusta ja käyttöönotosta IAB:ssa. Millään muulla CMP:llä ei ole ollut näin vahvaa vaikutusta uuteen standardiin. Tämä on erityinen etu suostumusmanager-asiakkaille: Koska kaikki IAB:n tekniset tiedot piti testata etukäteen, suostumusmanagerilla on jo kaikki komponentit, jotka muodostavat GPP:n tulevaisuudessa. nõusolekumanager on siksi ensimmäinen CMP, joka tukee täysin uutta standardia. Asiakkaat, jotka haluavat käyttää GPP:tä Kanadassa, Coloradossa, Utahissa, Virginiassa, Connecticutissa tai Euroopassa, voivat tehdä niin lokakuun päivityksestä lähtien. suostumusmanagerin asiakkaat ovat (jälleen kerran) kuukausia muita palveluntarjoajia edellä ja voivat näin varmistaa paremman markkina-aseman.


lisää kommentteja

New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]
Kenraali, Uusi

consentmanager Tool Spotlight: Integrointivaihtoehdot CMP-hallintapaneelissa

Tämän kuun Tool Spotlightissa tarkastelemme tarkemmin integrointiominaisuuksia, jotka löytyvät consentmanager CMP-hallintapaneelista. Nämä ovat tulos consentmanager ja vastaavien työkalujen välisestä laajennetusta kehitystyöstä, mikä tarkoittaa, että voimme tarjota käyttäjillemme mahdollisuuden aktivoida integraatio yhdellä napsautuksella suoraan heidän CMP-hallintapaneelissaan. Uusimpia vaihtoehtoja ovat Google Consent Mode v2:n integrointi, Digital Services Actin uusi Transparency Layer -vaihtoehto ja muut integrointivaihtoehdot, kuten IAB […]