Uusi

Ranska: Googlea, Amazonia ja Carrefouria vastaan rangaistaan vääristä evästeistä


Ranskan tietosuojaviranomainen CNIL on ollut erittäin aktiivinen viime viikkoina ja on määrännyt erilaisia rangaistuksia evästeiden ja tietojenkäsittelyn virheellisestä kuvauksesta suurten yritysten verkkosivustoilla. Tässä on lyhyt katsaus.

cnil-logo näkyy sinisenä ja punaisena

Google – 100 miljoonan euron sakko

Joulukuun 2020 alussa määrättiin tähän mennessä suurin rangaistus ”evästerikkomuksista” – täällä Googlea vastaan. Yhteensä CNIL määräsi 100 miljoonan euron sakot – 60 miljoonaa Google LLC:lle ja 40 miljoonaa Google Ireland Ltd:lle. Molemmissa tapauksissa ongelmana on se, että google.fr-hakukoneen vierailijat eivät saaneet riittävästi tietoa mainosevästeistä Googlen luomalla bannerilla.

Erikoista tässä tapauksessa on, että GDPR:n mukaan Irlannin tietosuojaviranomainen DPC olisi itse asiassa vastuussa. Voidakseen silti määrätä rangaistuksen CNIL luottaa sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviin eikä GDPR:ään.

Selitykset Googlen CNIL-rangaistuksista (englanniksi).

Amazon – 35 miljoonan euron sakko

Yllä mainitun Googlen sakon lisäksi julkistettiin myös Amazonin sakko: 35 miljoonaa euroa. Myös tässä tapauksessa ongelma on, että mainosevästeet asetettiin ilman vierailijoiden suostumusta (täällä osoitteessa amazon.fr). Myös tässä käytettiin sähköisen viestinnän tietosuojaa eikä GDPR:ää.

CNIL Francen selitykset Amazonin seuraamuksista (englanniksi).

Carrefour – 3 miljoonan euron sakko

Reilu viikko ennen Googlea ja Amazonia CNIL määräsi Carrefourille (yksi Ranskan suurimmista verkkokaupoista) noin 3 miljoonan euron sakon marraskuun lopussa. Carrefourille sakko on 2,25 miljoonaa euroa ja Carrefour Banquelle 800 000 euroa. Molemmissa tapauksissa kyse on myös väärin asetetuista evästeistä ja puuttuvasta suostumuksesta.

Lisätietoja saa CNIL:stä (ranska).


lisää kommentteja

EDPB opinion on pay or consent model
Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja […]
New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]