Uusi

Ranska: Googlea, Amazonia ja Carrefouria vastaan rangaistaan vääristä evästeistä


Ranskan tietosuojaviranomainen CNIL on ollut erittäin aktiivinen viime viikkoina ja on määrännyt erilaisia rangaistuksia evästeiden ja tietojenkäsittelyn virheellisestä kuvauksesta suurten yritysten verkkosivustoilla. Tässä on lyhyt katsaus.

cnil-logo näkyy sinisenä ja punaisena

Google – 100 miljoonan euron sakko

Joulukuun 2020 alussa määrättiin tähän mennessä suurin rangaistus ”evästerikkomuksista” – täällä Googlea vastaan. Yhteensä CNIL määräsi 100 miljoonan euron sakot – 60 miljoonaa Google LLC:lle ja 40 miljoonaa Google Ireland Ltd:lle. Molemmissa tapauksissa ongelmana on se, että google.fr-hakukoneen vierailijat eivät saaneet riittävästi tietoa mainosevästeistä Googlen luomalla bannerilla.

Erikoista tässä tapauksessa on, että GDPR:n mukaan Irlannin tietosuojaviranomainen DPC olisi itse asiassa vastuussa. Voidakseen silti määrätä rangaistuksen CNIL luottaa sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviin eikä GDPR:ään.

Selitykset Googlen CNIL-rangaistuksista (englanniksi).

Amazon – 35 miljoonan euron sakko

Yllä mainitun Googlen sakon lisäksi julkistettiin myös Amazonin sakko: 35 miljoonaa euroa. Myös tässä tapauksessa ongelma on, että mainosevästeet asetettiin ilman vierailijoiden suostumusta (täällä osoitteessa amazon.fr). Myös tässä käytettiin sähköisen viestinnän tietosuojaa eikä GDPR:ää.

CNIL Francen selitykset Amazonin seuraamuksista (englanniksi).

Carrefour – 3 miljoonan euron sakko

Reilu viikko ennen Googlea ja Amazonia CNIL määräsi Carrefourille (yksi Ranskan suurimmista verkkokaupoista) noin 3 miljoonan euron sakon marraskuun lopussa. Carrefourille sakko on 2,25 miljoonaa euroa ja Carrefour Banquelle 800 000 euroa. Molemmissa tapauksissa kyse on myös väärin asetetuista evästeistä ja puuttuvasta suostumuksesta.

Lisätietoja saa CNIL:stä (ranska).


lisää kommentteja

Videot

Webinaari: Ei evästeitä = tulonmenetyksiä?

Verkkomaailma on suurten muutosten edessä erityisesti julkaisijoiden ja mainostajien kannalta. Maaliskuun 11. päivänä isännöimme yhdessä Refinery89.com:n kanssa webinaarin ”Ei evästeitä = tulonmenetyksiä” tarkastellaksemme tulevaisuutta. Webinaari pidettiin englanniksi. Seuraavista aiheista keskusteltiin: yleiskatsaus Webinaari tarjosi arvokkaita näkemyksiä siitä, kuinka julkaisijat ja mainostajat voivat valmistautua uusiin tietosuojamääräyksiin ja mitä evästeiden turvallisia ratkaisuja on olemassa. PDF webinaariin löytyy täältä […]
Webinar Google Consent Mode v2
Uusi, Videot

Webinaari: Googlen suostumustila v2

Webinaari aiheesta ”Google Consent Mode v2” pidettiin 27. helmikuuta 2024. PDF webinaariin löytyy täältä ladattavaksi . Seuraavista aiheista keskusteltiin: yleiskatsaus Kaikki puhuvat Google Consent Mode v2:sta. Maaliskuusta 2024 alkaen Google edellyttää, että kaikki verkkosivustot ja sovellukset käyttävät Googlen suostumustilaa v2. Tätä varten on tärkeää, että sinulla on Googlen sertifioima CMP. suostumusmager on jo yksi Googlen […]