Uusi

Uutiskirje 02/2022


Meillä on ilo ilmoittaa uusimmasta päivityksestä, joka on julkaistu! Monien uusien asioiden joukossa ovat uuden päivityksen tärkeimmät ominaisuudet:

Laiton #1: Google Fonts Laiton?

Tammikuun lopussa Münchenin aluetuomioistuin joutui käsittelemään Google Fonts -aihetta (fonttien integrointi verkkosivustoon). Tuomioistuin katsoi, että Google Fonts upottaminen Googlen palvelimen kautta ilman lupaa oli laitonta ja määräsi kantajalle vahingonkorvauksen. Kuten suostumuksesta on totuttu, reagoimme suoraan ja loimme tämän kuun päivityksessä mahdollisuuden estää Google Fonts ja muut ulkoiset kirjasin- ja tyylielementit (automaattinen esto: valikko> CMP:t> muokata> Muut vaihtoehdot> Estä tyylisivut tai estä ne manuaalisesti koodin mukauttamisen avulla, katso ohje).
Suosituksemme: Aktivoi esto tai, mikä parasta, lataa fontit ja sijoita ne omalle palvelimellesi.

Laiton #2: Google Analytics on laitonta?

Google Fontsin lisäksi äskettäin ”kiinni” jäi myös Google Analytics: Itävallassa siellä oleva tietosuojaviranomainen päätti yhdessä tapauksessa, että Google Analytics ei ole yhteensopiva GDPR:n periaatteiden kanssa, koska tietoja lähetetään Yhdysvaltoihin ja siellä on siellä ei ole riittävää suojaustasoa. Tämän vuoksi verkkosivuston ylläpitäjää kiellettiin käyttämästä Google Analyticsia (varsinkin kun tässä tapauksessa käytettiin riittämätöntä suostumusbanneria). Hieman myöhemmin Hollannin ja Ranskan tietosuojaviranomaiset seurasivat esimerkkiä ja päättivät myös, että Google Analyticsin (suojaamaton) integrointi ei ollut GDPR-yhteensopiva. Voidaan olettaa, että muut valtion viranomaiset seuraavat perässä.
Suosituksemme: Käytä Google Analyticsia vain suostumuksellasi tai etsi vaihtoehtoja, jotka ovat tietosuojaystävällisiä (esim. etracker tai Matomo).

Laiton #3: IAB TCF laiton?

Myös Belgian tietosuojaviranomainen on herättänyt kohua. Tämän piti päättää IAB TCF -standardista. Viranomainen totesi, että IAB Transparency and Consent Framework ja IAB Europe standardin takana oleva hallintoelin eivät nykytilanteessa täytä GDPR:n eri ehtoja. IAB:lle on nyt annettu kaksi kuukautta aikaa kehittää ”toimintasuunnitelma” ehdotettujen muutosten kanssa. Ehdotettujen muutosten tarkoituksena on näyttää, kuinka TCF voidaan suunnitella uudelleen GDPR-yhteensopivaksi. IAB Europe on sittemmin valittanut päätöksestä. Olemme koonneet lisätietoja UKK-osioon .
Suosituksemme: Jos sinulla ei ole mitään tekemistä verkkomainonnan (esim. verkkokaupan tai yritysten verkkosivustojen) kanssa, älä käytä IAB TCF -standardia. Jos et tule toimeen ilman sitä, älä panikoi nyt, vaan odota ja katso miten tilanne kehittyy.

Tarkoitukset ja liukusäätimet

Uutta tässä kuussa on myös mahdollisuus järjestellä ja lajitella tarkoitukset: ”Napauta” merkintää ja siirrä se sinne, missä sen pitäisi näkyä.

Liukusäädinominaisuus on myös uusi: Sen sijaan, että näyttäisit tarkoitukset useilla valintaruuduilla suostumuskerroksen ensimmäisellä sivulla, voit nyt käyttää liukusäädintä. Vierailija voi sitten valita useiden asentojen välillä ja siten kytkeä useita käyttötarkoituksia päälle ja pois samanaikaisesti. Liukusäätimen asetukset löytyvät käyttötarkoitusluettelon kohdasta Valikko > Tarkoitukset.

Lisää uusia ominaisuuksia ja muutoksia

Kuten aina, olemme tässä kuussa tehneet myös monia pieniä ominaisuuksiin muutoksia. Mukana on säätöjä kopioitaessa CMP:itä ja malleja, uusia vaihtoehtoja oikeusperustojen tallentamiseen ja lisää tekstivaihtoehtoja esikatselukuviin.


lisää kommentteja

EDPB opinion on pay or consent model
Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja […]
New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]