Uusi

Uutiskirje 09/2021


TTDSG + virallinen kirje

Tiekarttojemme oli itse asiassa suunnitellut tälle kuukaudelle toisen aiheen, mutta asiakkaiden palautteen suuren määrän vuoksi muutimme mielemme lyhyellä varoitusajalla ja keskityimme tässä kuussa Saksan TTDSG:n tuleviin muutoksiin ja selvennyksiin. Lisäksi useat asiakkaat ovat saaneet tietosuojaviranomaisilta kyselylomakkeita, joten olemme myös ottaneet tänne lisää ominaisuuksia, jotka auttavat asiakkaitamme täyttämään viranomaisten vaatimukset helpommin (katso tarkemmat tiedot alta).

TTDSG: Alkaa 01.12.2021

TTDSG on Saksan vastaus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetukseen, joka on nyt vihdoin saatettu osaksi Saksan lainsäädäntöä. Tämä tarkoittaa, että myös Saksassa on nyt selkeästi säännelty, että ei-välttämättömät evästeet edellyttävät aina suostumusta ja evästebannerit ovat siksi pakollisia . Koska TTDSG tulee voimaan 1.12.2021 ja viranomaiset tekevät jo alkutarkastuksia sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksen perusteella (katso alla), on suositeltavaa kyseenalaistaa olemassa oleva evästebanneri uudelleen ja tarvittaessa tehdä suunnittelu tai tee logiikkasäätöjä.

viranomaistarkastus

Useiden maiden tietosuojaviranomaiset tekivät jo toukokuussa koordinoidun selvityksen tärkeimmistä verkkosivuista. Asianomaisten verkkosivustojen oli täytettävä laajat kyselylomakkeet ja annettava tietosuojalausunnot. Heidän joukossaan oli myös useita suostumusmanagerin asiakkaita. Viranomaiset ovat nyt enimmäkseen arvioineet vastauksia ja osoittaneet erilaisia kritiikkiä asianosaisille verkkosivuille. Otimme nämä kohdat mahdollisuutena ja asensimme suostumushallintaan erilaisia ominaisuuksia helpottaaksemme asiakkaidemme lakivaatimusten noudattamista.

Viranomaisten kirje antaa suhteellisen selkeän kuvan ”mikä toimii” ja ”mikä ei toimi”. Olemme koonneet sinulle tärkeimmät kohdat tähän:

  • Helppo lasku
    Viranomaiset ovat jälleen kerran tehneet selväksi, että kieltäytymisen on oltava yhtä helppoa kuin suostumisen. Siksi ensimmäisessä kerroksessa on oltava vastaava hylkäyspainike. Opt-out piilottaminen tekstissä tai pelkkä lähetä-painike ei ole yhteensopiva.
    Suositus: Varmista, että suunnittelussasi on kaksi vastaavaa hyväksymis- ja hylkäyspainiketta.
  • Lailliset intressit
    Lisäksi korostettiin, että oikeusperustaa ”oikeutettu etu” voidaan käyttää vain todella olennaisiin toimintoihin. Joka tapauksessa markkinointi, analyysi ja sosiaalinen media eivät ole tärkeitä. Mutta tämä koskee myös ulkoisia kirjasimia, tunnisteiden hallintaohjelmia tai chat-työkaluja.
    Suositus: määritä palveluntarjoajat vain ”toimiviksi” / ”olennaisiksi”, joita ilman verkkosivustosi ei toimi. Kaikki muut palveluntarjoajat tulisi aina estää oletusarvoisesti ja aktivoida vasta hyväksynnän jälkeen.
  • kuvaukset
    Viranomaiset ovat useissa tapauksissa kritisoineet verkkosivustojen kuvauksia. Vaaditaan esimerkiksi, että tarkoitukset on selitetty selkeästi ja yksiselitteisesti (pelkkä ”markkinointi” ei riitä). Lisäksi palveluntarjoajien määrä on määritettävä ensimmäisessä kerroksessa.
    Suositus: Tallenna kuvaava teksti kaikkiin tarkoituksiin ja tarjoajille ja käytä makroa[vendorcount] tekstiin lisätäksesi palveluntarjoajan numeron.
  • EU:n ulkopuolinen tiedonsiirto
    Viranomaiset pitävät tärkeänä myös viittausta tiedonsiirtoon EU:n ulkopuolelle. Jos palveluntarjoaja sijaitsee tai käsittelee tietoja EU:n ulkopuolisissa maissa, siihen tulee liittää vastaava huomautus.
    Suositus: Tarkista palveluntarjoajaluettelosi ja laajenna ensimmäisen kerroksen tekstiä tarvittaessa. Meillä on myös alta menu> CMP:t> muokata> Ulkoasu loi mahdollisuuden toiseen kerrokseen (lisäasetukset) näyttää luettelon palveluntarjoajista, joille tiedonsiirto on valittu. valikon alla> Tarjoaja> Voit muokata, toteuttaako kukin palveluntarjoaja tiedonsiirron ulkomaille.
  • Lyhyt lista palveluntarjoajista
    Viranomaiset kritisoivat useissa tapauksissa liian pitkiä palveluntarjoajien luetteloita. Taustalla on erityisesti kysymys siitä, voiko suostumus olla laillinen, jos vierailija ei voi enää saada mielekästä yleiskuvaa palveluntarjoajien luettelosta.
    Suositus: Lajittele palveluntarjoajat ja lyhennä palveluntarjoajien luettelo olennaiseen. Palveluntarjoajaluetteloa, jossa on yli 50 tai jopa yli 100 palveluntarjoajaa, pidetään todennäköisesti vaatimustenvastaisena.
  • IAB TCF -standardi
    Viranomaiset ovat pitäneet IAB TCF -standardia kriittisenä. Useat viranomaiset ovat arvioineet osia standardista mahdollisesti lainvastaisiksi ja ilmaisseet erilaisia huolenaiheita. Esimerkiksi käyttötarkoituksia arvosteltiin liian karkeaksi tai käyttötarkoitusten, erityistarkoitusten, piirteiden ja erityispiirteiden välistä vuorovaikutusta liian käsittämättömäksi.
    Suositus: Jos et käytä verkkomainontaa verkkosivustollasi, älä käytä IAB TCF:ää vaan määritä omat tarkoituksesi.

Lisää uusia ominaisuuksia ja muutoksia

  • Parannuksia WCAG:hen / esteettömään näyttöön
  • Evästeryhmät
  • Ensimmäisen kerroksen käyttötarkoituksen kuvaukset
  • Parannetut indeksointiraportit
  • … ja paljon enemmän.

lisää kommentteja

Kenraali

Uutiskirje 09/2024

Uudet ominaisuudet: Data Subject Rights (DSR) -työkalu GDPR:n mukaan niillä, joita asia koskee (kuten verkkosivuston vierailijoilla, asiakkailla tai muilla henkilöillä, joiden tietoja käsitellään) on tiettyjä oikeuksia. Tämä sisältää erityisesti sen, että he voivat tiedustella oikeuksistaan ​​ja saada tietoa käsitellyistä tiedoista. Oikeudet sisältävät mm. Uuden DSR-työkalumme avulla voit nyt antaa asianosaisille yksinkertaisen tavan vaatia nämä oikeudet: […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Uusi

consentmanager saavuttaa kultaisen aseman Googlen CMP-kumppanina

consentmanager on sertifioitu Gold Tier CMP -kumppaniksi Google Consent Management Platform (CMP) -kumppaniohjelmassa. Meille myönnettiin tämä asema seuraavien kriteerien perusteella: Uusin kehitys Google CMP -kumppaniohjelmassa tuo merkittäviä etuja asiakkaillemme. Nyt voit integroida suostumusbannerisi Google Adsiin, Google Analyticsiin ja Google Tag Manageriin suoraan tilisi Google Tag -käyttöliittymästä . Uusia tasoja Google CMP -kumppaniohjelmassa Googlen CMP-kumppaniohjelma luokittelee […]