Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille


Euroopan tietosuojaneuvoston lausunto palkka- tai suostumusmallista

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja nähdä mainoksia – suora esimerkki ”Suostuksesta” tai Pay” malli.

EDPB päätös asiassa on, että suuret verkkoalustat, jotka antavat asiakkailleen vain valita joko maksun maksamisen tai suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa varten, eivät ole yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia. Tällainen malli johtaa pakotettuun suostumukseen ja haittaa käyttäjiä, jotka kieltäytyvät. Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan pätevän suostumuksen on oltava vapaaehtoinen, eikä käyttäjien tule tuntea olevansa pakotettuja suostumaan tietojen käsittelyyn voidakseen käyttää verkkoalustan palveluita.

Tapauksissa, joissa näiden tärkeiden verkkoalustojen käyttö on välttämätöntä sosiaalisen osallistumisen tai ammatillisiin verkostoihin pääsyn kannalta, pääsyn rajoittamista niihin, jotka eivät ole antaneet suostumusta, pidetään negatiivisena, eikä se ole välttämättömyys- ja suhteellisuusperiaatteiden, käyttötarkoituksen rajoittamisen, tietojen minimoinnin ja oikeudenmukaisuus GDPR:n mukaisesti.

EDPB n suositukset noudattamisesta

GDPR:n standardien täyttämiseksi EDPB kehottaa siksi alustoja tarjoamaan todellisen ”vastaavan vaihtoehdon”, joka ei aiheuta lisäkustannuksia. Tämä tarkoittaa mahdollista kolmatta suostumusvaihtoehtoa, joka ei aiheuta käyttäjille kustannuksia ja silti antaa heille mahdollisuuden käyttää näiden tärkeimpien verkkoalustojen palveluita.

Kolmannen suostumusvaihtoehdon käyttöönotto

Mahdollinen ratkaisu voisi olla esim. B. koostuu kolmesta evästebannerin painikkeesta: ”Hyväksyn kaikki”, mikä tarkoittaisi, että suostut vapaaehtoisesti käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelyyn; ”Hyväksyn ilman käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa”, mikä tarkoittaisi kieltäytymistä käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelystä, mutta oikeutta käyttää palvelua tiettyyn rajaan asti; ja lopuksi ”maksan”, mikä tarkoittaisi, että ei suostu käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelyyn, vaan saa käyttää palvelua enemmän ominaisuuksia kuin viimeinen vaihtoehto.

consentmanager käyttäjät voivat lisätä mukautetun ”Hyväksy ilman käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa” -painikkeesi evästepainikkeesi ensimmäiselle tasolle noudattamalla teknisiä ohjeitamme ohjesivullamme täällä .

Näillä vaihtoehdoilla voit varmistaa, että käyttäjilläsi on useampia tapoja antaa suostumus kuin vain hyväksyä kaikki ehdot tai maksaa maksu.

Jos sinulla on lisäkysymyksiä, ota yhteyttä mail@ consentmanager .net.


lisää kommentteja

Kenraali

Uutiskirje 09/2024

Uudet ominaisuudet: Data Subject Rights (DSR) -työkalu GDPR:n mukaan niillä, joita asia koskee (kuten verkkosivuston vierailijoilla, asiakkailla tai muilla henkilöillä, joiden tietoja käsitellään) on tiettyjä oikeuksia. Tämä sisältää erityisesti sen, että he voivat tiedustella oikeuksistaan ​​ja saada tietoa käsitellyistä tiedoista. Oikeudet sisältävät mm. Uuden DSR-työkalumme avulla voit nyt antaa asianosaisille yksinkertaisen tavan vaatia nämä oikeudet: […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Uusi

consentmanager saavuttaa kultaisen aseman Googlen CMP-kumppanina

consentmanager on sertifioitu Gold Tier CMP -kumppaniksi Google Consent Management Platform (CMP) -kumppaniohjelmassa. Meille myönnettiin tämä asema seuraavien kriteerien perusteella: Uusin kehitys Google CMP -kumppaniohjelmassa tuo merkittäviä etuja asiakkaillemme. Nyt voit integroida suostumusbannerisi Google Adsiin, Google Analyticsiin ja Google Tag Manageriin suoraan tilisi Google Tag -käyttöliittymästä . Uusia tasoja Google CMP -kumppaniohjelmassa Googlen CMP-kumppaniohjelma luokittelee […]