Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja nähdä mainoksia – suora esimerkki ”Suostuksesta” tai Pay” malli.
EDPB päätös asiassa on, että suuret verkkoalustat, jotka antavat asiakkailleen vain valita joko maksun maksamisen tai suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa varten, eivät ole yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia. Tällainen malli johtaa pakotettuun suostumukseen ja haittaa käyttäjiä, jotka kieltäytyvät. Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan pätevän suostumuksen on oltava vapaaehtoinen, eikä käyttäjien tule tuntea olevansa pakotettuja suostumaan tietojen käsittelyyn voidakseen käyttää verkkoalustan palveluita.
Tapauksissa, joissa näiden tärkeiden verkkoalustojen käyttö on välttämätöntä sosiaalisen osallistumisen tai ammatillisiin verkostoihin pääsyn kannalta, pääsyn rajoittamista niihin, jotka eivät ole antaneet suostumusta, pidetään negatiivisena, eikä se ole välttämättömyys- ja suhteellisuusperiaatteiden, käyttötarkoituksen rajoittamisen, tietojen minimoinnin ja oikeudenmukaisuus GDPR:n mukaisesti.
EDPB n suositukset noudattamisesta
GDPR:n standardien täyttämiseksi EDPB kehottaa siksi alustoja tarjoamaan todellisen ”vastaavan vaihtoehdon”, joka ei aiheuta lisäkustannuksia. Tämä tarkoittaa mahdollista kolmatta suostumusvaihtoehtoa, joka ei aiheuta käyttäjille kustannuksia ja silti antaa heille mahdollisuuden käyttää näiden tärkeimpien verkkoalustojen palveluita.
Kolmannen suostumusvaihtoehdon käyttöönotto
Mahdollinen ratkaisu voisi olla esim. B. koostuu kolmesta evästebannerin painikkeesta: ”Hyväksyn kaikki”, mikä tarkoittaisi, että suostut vapaaehtoisesti käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelyyn; ”Hyväksyn ilman käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa”, mikä tarkoittaisi kieltäytymistä käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelystä, mutta oikeutta käyttää palvelua tiettyyn rajaan asti; ja lopuksi ”maksan”, mikä tarkoittaisi, että ei suostu käyttäytymiseen perustuvan mainonnan käsittelyyn, vaan saa käyttää palvelua enemmän ominaisuuksia kuin viimeinen vaihtoehto.
consentmanager käyttäjät voivat lisätä mukautetun ”Hyväksy ilman käyttäytymiseen perustuvaa mainontaa” -painikkeesi evästepainikkeesi ensimmäiselle tasolle noudattamalla teknisiä ohjeitamme ohjesivullamme täällä .
Näillä vaihtoehdoilla voit varmistaa, että käyttäjilläsi on useampia tapoja antaa suostumus kuin vain hyväksyä kaikki ehdot tai maksaa maksu.
Jos sinulla on lisäkysymyksiä, ota yhteyttä mail@ consentmanager .net.