Evästeet yksinkertaisesti selitetty – Evästeitä käytetään pitämään verkkosivusto käynnissä ja edistämään ammattimaista markkinointia. Lyhyt esittely.
Evästehirviö tekee myös pahaa Internetissä. Puhumme selaimen evästeistä , ”evästeistä”, jotka verkkosivustot jättävät tietokoneellesi. Olemme todella iloisia herkullisista evästeistä, mutta näin ei välttämättä ole verkkoevästeiden kohdalla. Toukokuussa 2018 hyväksytyn GDPR:n (General Data Protection Regulation) myötä selaimen evästeiden aihe on tärkeämpi kuin koskaan. Jokaisella verkkosivustolla, jolle Euroopan unionin käyttäjä tavoittaa, on oltava evästeen suostumusbanneri . Sen tehtävänä on ilmoittaa käyttäjälle, että tiettyjä tietoja kerätään, kun hän vierailee verkkosivustolla. Käyttäjät voivat valita, mitkä evästeet he haluavat sallia. Yleensä erotetaan toisistaan teknisesti välttämättömät ja ei-välttämättömät evästeet .
Evästeet on yksinkertaisesti selitetty
Tässä on evästeiden määritelmä: Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja. Ne tallennetaan tietokoneellesi, kun vierailet tietyllä verkkosivustolla. Evästeet keräävät tietoja, jotka voidaan tallentaa yhteen tai useampaan tiedostoon. Yksi yleisimmin tallennetuista tiedoista on satunnaisesti luotu numero , jota käytetään tietokoneesi tunnistamiseen. Tämä tarkoittaa, että sinun ei tarvitse syöttää tietojasi uudelleen tai laittaa tuotteita ostoskoriin uudelleen aina, kun vierailet tietyllä verkkosivustolla.
Evästeiden ansiosta myös sivuston asetukset tallennetaan, jotta käyttäjien ei tarvitse syöttää käyttäjätunnustaan, salasanaansa tai kieltään uudelleen joka kerta kun he käyvät. Sivuston ylläpitäjä kerää tietoja, joiden avulla käyttäjien surffauskäyttäytyminen on jäljitettävissä. Tämä sisältää esimerkiksi IP-osoitteen , näyttökertojen keston ja tiheyden sekä vieraillut alasivut , mikä mahdollistaa profiilin luomisen tietylle käyttäjälle. Evästeiden luomaa käyttäjäprofiilia käytetään puolestaan asianmukaisen mainonnan sijoittamiseen ja kohdistetun kohdistamisen mahdollistamiseen.
Millaisia evästeitä on olemassa?
Kaikki evästeet eivät ole samoja: Määritelmän mukaan on olemassa välttämättömiä ja ei-välttämättömiä evästeitä. Monet käyttäjät jakavat ne ”hyviin” ja ”huonoihin” tiedostoihin. Hyvät evästeet varmistavat optimaalisen käyttökokemuksen ja niitä käytetään ensisijaisesti turvallisuuden vuoksi. Näin on esimerkiksi verkkopankissa. Täällä yhteys tallennetaan yhteen evästeeseen ja poistetaan automaattisesti istunnon päätyttyä. Tilanne on toinen niin kutsuttujen seurantaevästeiden kanssa. Niitä käytetään käyttäjätietojen arvioimiseen ja personoidun mainoksen sijoittamiseen . Seurantaevästeet ovat erityisen pysyviä ja seuraavat surffauskäyttäytymistä vuosia. Kerätyn tiedon valtavan määrän vuoksi seurantaevästeet voivat muodostaa turvallisuusriskin, koska usein myös arkaluonteisia tietoja tallennetaan. Tässä yhteydessä aihe ” evästeet ja tietosuoja ” mainitaan toistuvasti ja siihen kiinnitetään huomiota.
Evästeet ja tietosuoja: mitä voit tehdä evästeille?
Käyttäjien tulee säännöllisesti poistaa evästeet tietokoneistaan. On parasta tehdä tämä jokaisen istunnon jälkeen. Jos tämä ei ole mahdollista, sinun tulee poistaa evästeet vähintään kerran kuukaudessa. Vaikka on teoriassa mahdollista kieltäytyä kaikista evästeistä , tämä ei ole käytännössä mahdollista, koska se tarkoittaa, että useimmat verkkosivustot eivät toimi kunnolla. Evästeen suostumusbanneri antaa sinulle kuitenkin mahdollisuuden hyväksyä vain tietyt evästeet.
Jos haluat vaikeuttaa käyttäjien käyttäytymisen seurantaa pitkällä aikavälillä, aseta tietokoneesi siten, että istunnon evästeet poistetaan jokaisen istunnon jälkeen. Tämä ei kuitenkaan ole aina käytännöllistä, sillä esimerkiksi verkkokauppoihin tai verkkosovelluksiin on kirjauduttava joka kerta. Evästeen suostumusbanneri tarjoaa mahdollisuuden poistaa kolmannen osapuolen evästeet käytöstä. Nämä ovat ulkopuolisten palveluntarjoajien sijoittamia, jotka ovat yleensä mainosyrityksiä, kuten Google tai Facebook . Käyttäjät voivat vain hyvin rajallisesti ymmärtää, mitä tietoja välitetään kolmansille osapuolille. Käyttäjänä voit asentaa seurantaohjelman, joka antaa yleiskuvan tietokoneellesi tallennetuista evästeistä . Ohjelman avulla voit hallita evästeitä.
Evästeet ja tietosuoja: mitä GDPR sanoo siitä
Vaikka evästeet ovat olleet olemassa jo pitkään, useimmat käyttäjät eivät juurikaan miettineet tietokoneillaan olevia pieniä tekstitiedostoja ennen toukokuuta 2018. Mutta GDPR:n ansiosta tämä on muuttunut perusteellisesti. Vähän ennen GDPR:n voimaantuloa monet yritykset kiinnittivät huomiota uuteen asetukseen ja saivat asiakkaittensa suostumuksen verkkomarkkinointiin. Direktiivi ei säätele vain evästeiden hallintaa, vaan myös sähköpostiviestintää.
Jälkikäteen sääntöä jopa kiristettiin: opt-in-ratkaisu on ollut voimassa 1.10.2019 alkaen . Tämän uuden asetuksen seurauksena käyttäjän on hyväksyttävä evästeiden käyttö. Ennen GDPR:n tiukentamista monet yritykset käyttivät lainsäädännön porsaanreikää päästäkseen läpi seuranta- ja kolmannen osapuolen evästeet. Asiaankuuluvat ruudut oli jo rastitettu suostumusbanneriin. Nyt nämä markkinointimenetelmät eivät ole enää sallittuja. Käyttäjien on nyt asetettava haluamasi rastit itse salliakseen evästeet. Tämä ei kuitenkaan koske välttämättömiä evästeitä, joita ilman verkkosivuston käyttö on mahdotonta.
Evästeet ja tietosuoja: mitä suostumuksenhallintapalveluntarjoaja tekee?
GDPR asettaa verkkosivustoille tiukat säännöt. Jotta evästeen suostumus olisi lain mukainen , on suositeltavaa käyttää suostumuksen hallintapalvelua (CMP) . CMP on työkalu, joka ottaa haltuunsa evästesisältöbannerin tarjoamisen. Kaikilla yrityksillä, jotka haluavat tavoittaa käyttäjiä Euroopan unionin alueella tai kansainvälisesti , on oltava suostumuksen hallintatyökalu. Tällä hetkellä on olemassa monia erilaisia suostumusratkaisuja, jotka sisältävät sekä maksullisia että ilmaisia työkaluja. Maksullisen suostumuksen hallintatyökalun etuna on, että se tarjoaa enemmän vaihtoehtoja kuin ilmainen CMP. Tämä sisältää esimerkiksi suostumusbannerit useilla kielillä , joita voidaan muokata haluttaessa. Suunnittelulla on myös tärkeä rooli, koska bannerin tulee sopia muuhun sivustoon. Pääsääntöisesti on järkevää käyttää maksullista ratkaisua, koska muuten lisäpalveluita ei voi aktivoida. Jokainen, joka käyttää sovellusta verkkosivuston lisäksi, kohtaa myös EU-direktiivin täällä. Tästä syystä jotkut suostumuksen hallinnan tarjoajat tarjoavat nyt myös ohjelmistokehityspaketteja (SDK) sovelluksille. SDK:t mahdollistavat suostumusten hallinnan integroinnin natiivisovelluksiin.
Koska ohjeet ovat vielä suhteellisen uusia, ennakkotapauksista ja selkeistä säännöksistä on suuri puute. Suostumusten hallintatyökalulla olet kuitenkin verkkosivuston ylläpitäjänä turvassa. Suostumusten hallintatyökalut ovat helppokäyttöisiä ja ne voidaan helposti integroida verkkosivustoille. Tiedät siis, että evästeen suostumuksen hankkiminen on lainmukaista ja että verkkosivustosi käyttäjät ovat parhaissa käsissä.
Johtopäätös
Vihdoinkin on selkeyttä! Se, mikä on niin helppo sanoa, on tulosta pitkästä oikeudellisten päätösten prosessista ja verkkosivustojen teknisestä toteutuksesta. Se, mitä tietoa käyttäjät ovat valmiita välittämään, on vain verkkosivuston vierailijan itsemääräämisoikeus. Se on hyvä. Se, mitä välitetään ulkopuolisten palveluntarjoajien tiedoksi teknisesti tarpeellisten evästeiden lisäksi, pysyy läpinäkyvänä alusta alkaen. Asianmukaiset evästesisältöratkaisut tasoittavat tietä tälle selkeydelle kaikille sivuille. Kansallisten ja kansainvälisten säännösten ja lakien viidakossa nämä bannerit muuttavat lakisääteiset vaatimukset käytettävyydeksi ja selkeydeksi.