GDPR, evästeet ja yhteistyö – Mitä sinun tulee tietää sähköisestä kaupankäynnistä!


Tietosuoja on aina ollut kuuma aihe liike-elämässä, mutta GDPR, evästeet ja muut aiheet ovat olleet pakollista luettavaa yrittäjille 25.5.2018 lähtien. Sillä ei ole väliä, harjoitatko verkkokauppaa, tarjoatko blogia tai tuotteesi on jopa täydellinen alusta – ilman oikeaa tietojenkäsittelyä uhkaavat tuhoisat rangaistukset. Tässä postauksessa opit kaiken tietosuoja-asetuksesta, mitä evästeet ovat ja miksi suostumushallinta on osa jokaista verkkopoistumista.

Suostumusratkaisu verkkokauppoihin

GDPR: Viisi kirjainta, jotka muuttavat kaiken

Tämän lyhenteen takana, jonka olet varmasti huomannut aiemmin, on termi Yleinen tietosuoja-asetus. Tämä EU:n antama asetus säätelee henkilötietojen käsittelyä. Näitä ovat muun muassa henkilötietojen jakaminen kolmansien osapuolten kanssa, GDPR:n tietojen minimoinnin käsite ja henkilötietojen jakamisen vaikutukset ilman lupaa. GDPR on voimassa sekä julkisella että yksityisellä tasolla ja koko EU:ssa. Sen tavoitteena on suojata kaikkia henkilötietoja EU :ssa ja varmistaa samalla tietojen vapaa liikkuvuus Euroopan sisämarkkinoilla. Siihen asti monet yritykset eivät olleet hoitaneet tietosuojaa riittävästi tai olivat huolimattomasti käyttäjiensä tai asiakkaidensa tietoja kohtaan.

GDPR teki lopulta lopun tälle ja pakotti monet yritykset käsittelemään tätä aihetta ensimmäistä kertaa. GDPR:n mukaan henkilötietojen käsittely on sallittu vain nimenomaisella suostumuksella. Se, mikä kuulostaa yksinkertaiselta, on erityisen räjähdysaltista Internetissä. Koska kehittyneen seurantaohjelmiston ansiosta käyttäjätiedot ovat helposti saatavissa, vaikka käyttäjä ei itse paljasta tietoja esimerkiksi lomakekentässä.

Itse asiassa nykyaikaisen verkkoteknologian mahdollisuudet menevät paljon pidemmälle, koska käyttäjät voidaan myös epäsuorasti tunnistaa IP-osoitteestaan ja yhdistää muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin yksilöllisen profiilin muodostamiseksi. Tietoisista GDPR-rikkomuksista rangaistaan ankarasti. Tällöin yritysten on odotettava korkeita sakkoja tai enintään kahden vuoden vankeutta.

Mitä evästeet oikein ovat?

Kaikilta, jotka vierailevat verkkosivustolla ensimmäistä kertaa, kysytään todennäköisesti, pitäisikö sivuston evästeet hyväksyä. Nämä ovat vain pieniä tekstitiedostoja, jotka voidaan tallentaa selaimeen ja kerätä siellä henkilökohtaisia tietoja. Niiden käyttö ei rajoitu perinteisiin pöytätietokoneisiin tai kannettaviin tietokoneisiin, vaan se on mahdollista myös mobiililaitteissa, kuten älypuhelimissa ja tableteissa. Ne voivat palvella erilaisia tarkoituksia, mutta niitä käytetään useimmiten verkkosivuston käyttäjien tunnistamiseen.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Tästä voi olla hyötyä monista syistä. Jos esimerkiksi haluat verkkosivuston muistavan ostoskorisi, hakutermit tai käyttäjätietosi, pienet tekstitiedostot tekevät juuri sen. Toisaalta he voivat myös tallentaa selainhistorian, joka puolestaan antaa tietoa henkilökohtaisista kiinnostuksen kohteista ja tavoista. Tämäntyyppinen tieto on tietysti erittäin kiinnostavaa mainostajille, erityisesti verkkokaupan alalla. Koska täällä saat ehdottoman autenttisen profiilin, johon yksilöllinen mainonta voidaan mukauttaa ihanteellisesti.

Koska arkaluonteisia henkilötietoja on ilmeisesti tallennettu pieniin tekstitiedostoihin, on yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan ehdottoman välttämätöntä, että käyttäjä hyväksyy tämän henkilökohtaisesti. Koska henkilötietojen luovuttamisesta ilman suostumusta voidaan langettaa kovia sakkoja.

Mitä seuraavaksi tietosuojalle?

Yleinen tietosuoja-asetus on tarkoitettu vain ensimmäiseksi askeleeksi laajemmassa kampanjassa henkilötietojen entistä parempaa suojaamiseksi. Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin on määrä tulla voimaan lähitulevaisuudessa. Tämä on entistä tarkempi moniste henkilötietojen suojasta sähköisessä viestinnässä sähköisessä kaupankäynnissä ja sen ulkopuolella. Koska sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviä ei ole vielä viimeistelty, joitain muutoksia on vielä odotettavissa.

Ratkaise monia tehtäviä yhdellä työkalulla

Yleisen tietosuoja-asetuksen myötä tuli standardi, että käyttäjien oli annettava nimenomainen suostumus ennen tietojensa tallentamista.
Joten jos olet aiemmin luottanut evästeiden käyttöön tuotteidesi markkinoinnissa, käyttäjien on nimenomaisesti hyväksyttävä evästeiden asettaminen heidän selaimiinsa. Muiden henkilötietojen, kuten IP-osoitteen, tallentaminen esimerkiksi markkinointia tai analysointia varten ei ole enää mahdollista ilman suostumusta.

 

Pysyä ajan tasalla!

tilaa uutiskirje

Nämä ovat kuitenkin vain joitain todellisista tekijöistä, jotka on otettava huomioon, jotta se noudattaa yleistä tietosuoja-asetusta. Yrittäjät, jotka haluavat ensisijaisesti huolehtia jokapäiväisestä liiketoiminnastaan, tarvitsevat tässä vaiheessa tehokkaan ja helppokäyttöisen ratkaisun. Yritykset eivät siis voi välttää suostumuksen hallinnan tarjoajaa. Tämä on palveluntarjoaja, joka hallinnoi verkkosivuilla kävijöiden suostumusta käyttäjilleen ja samalla valmistelee tiedot markkinointia varten. Suostumuspäällikön päätavoitteena on kuitenkin tehdä asiakkaan verkkosivustosta määräysten mukainen.

Consent Manager tuo nämä edut

Consentmanager on täysin integroitu työkalu, jonka avulla yritysten on paljon helpompi noudattaa kaikkia yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä ja silti kerätä tietoja mainontaa varten. Suostumustyökalu on yhteensopiva mainospalvelimien, kuten GAM/AdSense ja muiden, kanssa, se tarjoaa kattavan valikoiman tietosuojaominaisuuksia ja on saatavana neljässä eri pakkauskoossa. Yleisen tietosuoja-asetuksen ja CCPA:n (California/USA Privacy Policy) osalta tämä työkalu sisältää suostumuslokit, suojatun tietokannan palvelimen sijainnista EU :ssa sekä koodien ja evästeiden automaattisen eston.

Seurannan lisäksi ytimenä on evästeindeksointirobotti, joka indeksoi sivustosi automaattisesti kerran päivässä ja suorittaa automaattisen yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisuuden tarkistuksen sekä automaattisen evästeluokituksen. Evästeindeksointirobotti tunnistaa myös uudet palveluntarjoajat ja vie evästeluettelon useiden käyttöliittymien kautta. Consentmanager tarjoaa sinulle useita vaihtoehtoja, joilla voit tehdä sivustostasi GDPR-yhteensopivan ja olla turvassa. Voit mukauttaa työkalun suunnitteluasi ja lisätä logosi.

Lisäksi suostumushallinta tarjoaa sinulle lukuisia raportteja ja A/B-testauksia sekä optimointiehdotuksia. Lisäksi työkalu on helppo integroida, saatavilla yli 30 kielellä ja täysin turvallinen Euroopassa.

Varmista nyt ja ota Consent Manager käyttöön!

Oletko vastuussa tietosuojasta yrityksessä vai haluaisitko edelleen parantaa pk-yrityksesi yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisuutta? Sitten on oikea aika ottaa käyttöön täysin integroitu ratkaisu, kuten Consent Manager – riippumatta siitä, toimitko verkkokaupan parissa vai jollakin muulla segmentillä. Suojaa yritystäsi ankarilta sanktioilta, sillä tuskin kukaan tietosuojavastaava voi työskennellä tehokkaan työkalun tarkkuudella. Tällä tavalla voit suojautua kalliilta virheiltä ja olla menestyksen tiellä. Tutustu Consent Manageriin nyt ja hyödy!


lisää kommentteja

EDPB opinion on pay or consent model
Oikein, Uusi

EDPB :n äskettäinen päätös ”Suostumus tai maksa” -malleista verkkoalustoille

Alankomaiden, Norjan ja Saksan (Hamburgin) sääntelyviranomaiset ovat pyytäneet Euroopan tietosuojaneuvostolta ( EDPB ) lausuntoa siitä, voivatko suuret verkkoalustat käyttää käyttäytymiseen perustuvassa mainonnassa ”suostumus tai maksa” -malleja pätevästi ja vapaaehtoisesti. käyttäjän suostumus. Taustalla oli Metan lokakuussa 2023 lanseeraama tilausmalli, jossa käyttäjillä on mahdollisuus joko maksaa kuukausimaksua Metan palvelujen käytöstä ilman mainontaa tai käyttää palveluita ilmaiseksi ja […]
New regulations US 2024
Oikein

Yhdysvaltain uudet tietosuojalait astuvat voimaan vuonna 2024: Päivitä Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset

Yhdysvalloissa uudet tietosuojalait tulevat voimaan vuoden 2024 toisella puoliskolla – Floridassa, Texasissa, Oregonissa ja Montanassa . Yritysten, jotka toimivat näissä osavaltioissa tai joilla on asiakkaita näissä osavaltioissa, on tarkistettava tietosuojakäytäntönsä varmistaakseen, että ne noudattavat uusia tietosuojalakeja. Helpottaaksemme tätä prosessia, tässä artikkelissa selitämme ensin, mistä hallintapaneelista löydät Yhdysvaltoihin liittyvät tietosuoja-asetukset lakeille, jotka ovat jo tulleet voimaan […]